Saturday, May 24, 2008

Sexy clothes, Girls and Boys

This is my respond to the issue about schoolgirl uniform commented by Munirah from PKPIM which was reported by Malaysiakini and criticized by some group of bloggers (whose comments in their blogs I considered as inappropriate) :

Do you ever wonder why at Motor Shows, sexily dressed girls are placed next to the exhibited cars? why girls wearing sexy dress are at the HP booth during PCFair??? Why girls in sexy clothes are in the electronic gadgets advertisements?.. why a contestant in Donald Trump's The Apprentice in one of the episode in one of its season 'lost' her skirt just to sell things so that her group will win... but actually was fired by Mr. Trump because of that...???? It's because... SEX SELLS... and girls in sexy clothes does attract boys.....

is there any research conducted on rapists in prisons that shows
1. sexy clothes is not one of the factors rapes cases happened?
2. or sexy clothes is one of the factors???

If there is no such research conducted.. then, we cannot claim either arguments... If there is.... than show it!!!... But all you did was just being rhetoric about this.... giving only theories without supporting details...

BTW.. Munirah was just commenting on the color and thickness of the baju kurung which can be really transparent - people can see 'something' these girls wear underneath... And she was only suggesting the government to change the color and put some thickness standard of the schoolgirl baju kurung.. plus to require girls to wear singlet or make their tudung covering the upper part of the body... What the big fuss about this??? anyway... it's her freedom of expression, opinion and ideas to make the suggestion...

6 comments:

Anonymous said...

Anak Perelih:

Sex sells. Kalau tak manusia tidak membiak lalu pupus. Ianya tabii manusia ('human nature'), bukan?

Men are attracted to women. Ini hakikat hidup ('fact of life'), bukan?

Kalau ditutup dengan pakaian seperti purdah sekali pun, lelaki tetap tertarik kepada wanita, bukan?

Jadi apakah awak menghalalkan perogolan dan kelakuan kaum lelaki yang mempergunakan atau menganiayai hak wanita kerana wanita tidak memakai pakaian yang sesuai?

Cuba fikir kembali: wajarkah awak berkata bahawa cara pemakaian wanita lah yang mengajak mereka dirogol? Nenek-nenek tua dan makcik-macik tua serta wanita bertudung tidak pernah dirogol ke?

Rogol dan kelakuan mempergunakan dan menganiayai wanita bertapak dari minda dan hati seorang lelaki. Usah tuduh orang lain. Kalau bank penuh dengan wang, atau kereta jiran kamu kereta yang cantik dan mahal, awak tertarik untuk mencuri ke? Dan oleh itu salah ke jiran kamu beli kereta yang cantik dan bank itu mempunyai wang ringgit yang banyak?

Kalau minda dan hati manusia terutamanya lelaki itu lembut, tenang, ada rasa kasih sayang dan hormat yang sebenar tehadap wanita, sudah tentu seorang lelaki tidak bertindak ganas terhadap wanita.

Di negara Jepun atau Sweden, wanita dan lelaki bergaul dengan pakaian singkat dan sebagainya, dan secara jauh lebih terbuka dari negara kita.

Tapi adakah jenayah rogol melimpah-limpah dan tinggi di negara-negara ini?

Jadi sekarang mana perginya dia asas hujah saudara?

Saya mengajak saudara pikir pasal faktor-faktor yang menjadi punca sebenar kepada perbuatan-perbuatan yang mengaibkan seperti ini. Saya menjemput saudara membaca dengan rapi beberapa komen yang diberi di blog Kak Nuraina yang berkait subjek ini yang menerangkan apakah dia sebab-sebabnya lelaki bertindak dan zalim terhadap wanita, dan cara-cara ini boleh dibendung.

Sekian.

Anak Perelih said...

tapi kenapa pula perlu iklan mempamirkan wanita berpakaian seksi yang tiada kena mengena dengan barang yang diiklan tersebut... mereka bukan menjual model perempuan itu...??? mengapa harus letak gadis litar berpakaian seksi di F1 Sepang... ini adalah kerana sex sell dan mereka tahu wanita berpakaian seksi menarik minat lelaki... bagi kita yang sihat mental ini OK la.. just tengok dan cuba dekat aje.. tapi bagi yang sakit mental... kepala tak betul ???

dalam posting saya... saya tak kata pakaian adalah faktor... tapi saya kata mana dia bukti kajian.. proof yang kata pakaian ada kena mengena/tidak ada kena mengena dengan rogol...? jadi.. kena buat research dengan perogol di penjara untuk tentukan penglibatan pakaian di sini... lagipun faktor berlakunya rogol bukan hanya satu sahaja.. ada berbagai lagi faktor yang menyumbang... dan pakaian seksi mungkin adalah salah satu dari faktor tersebut... nak tahu... buat kajian dengan perogol lah....

kenapa hanya mempersalahkan lelaki... kenapa tidak kedua dua lelaki dan wanita????

memang kalau bank penuh wang kita tak tertarik nak rompak.. tapi kalau anda menayang wang anda yang banyak itu di publik... itu mengundang peragut meragut wang anda... wang dalam beg pun boleh kena ragut.. tambah lagi kalau anda menayang nayang wang anda...

kalau lelaki harus "lembut, tenang, ada rasa kasih sayang dan hormat yang sebenar tehadap wanita... maka wanita pula harus tahu memelihara diri didalam berpakaian... dan mengikut adab berpakaian menurut Islam....

memang di "negara Jepun atau Sweden, wanita dan lelaki bergaul dengan pakaian singkat dan sebagainya, dan secara jauh lebih terbuka dari negara kita" tapi mereka juga ada kes rogol sendangkan mereka bebas melakukan seks tanpa nikah.. ada one nioght stand.. di disco.. kenal dengan pompuan.. bawak balik bilik and have sex... tapi kita ada batas batas yang ditetapkan agama Islam....

Anonymous said...

New Cabinet:



Prime Minister - Anwar

Deputy Prime Minister - Lim Kit Siang

Culture Minister - Farish Noor

Defence Minister -

Education Minister - Nga Kor Ming

Environment Minister - Teresa Kok

Finance Minister - Tony Pua

Foreign Minister - Ramasamy

Health Minister - Tan Seng Giaw

Home Minister -

Information Minister - Jeff Ooi

Law Minister - Teng Chang Khim

Manpower Minister -

Sports Minister -

Technology Minister -

Trade Minister - Khalid

Transport Minister - Liew Chin Tong

(Penang Chief Minister - Lim Guan Eng)

Big Siang said...

well we live in a very conservative country. just a little bit of wrong doing, we would have people on our @$$.. Remember the time when Malaysian Government was censoring kissing scenes or intimate scenes from movies and tv series? I feel even if they do not take them off people would do it anyway right? Its human nature. We were built this way.

Bout the school uniform, well the thickness of the clothes will eventually wear-off with wear and tear. During our schooling days, in order to keep a clean image and be viewed as a student; we have to wash our school uniform every single day. Even with clothes so thick, it will soon wear-off and turn thin again.. Correct me if I am wrong. So its back to square one. If your from a poor family how can u afford to buy new ones? The Government wanna subsidize?

I have seen many schools with different uniform, some are blue tops but mostly are white tops. I feel there is just the need to just put something on inside in order to go to school. During my schooling days, my school friend whom wear baju kurung all do that.

If thats the case of thickness, why don't they bring up with school boy's white pants? In my secondary school days, I wear white longs and if you wear coloured briefs, you can see it.. CLEARLY! Why dont they reconsider that as well? It may not be sexy, but it can be taken as offensive. Right?

Just to be funny, it might be Superman all over again.

Anonymous said...

Bodoh giler blog ni...

Anonymous said...

Uniform sekolah memang patut diubah. Sila baca All for a more practical uniform.

Kalau asyik dok kata perempuan pakai tudung pun kena rogol, pemandu motosikal pakai helmet pun mati. Adakah penyelesaiannya ialah tidak memakai helmet?

Orang Jepun dan Sweden memang berpakaian singkat. Sila kaji pertumbuhan penduduk bagi kedua-dua negara.

linkwithin.com

Dalam isu Khutbah Jumaat di Pulau Pinang dan Non-Muslim masuk kedalam Masjid, ianya menyerlahkan akan KEJAHILAN pemimpin UMNO tentang hukum hakam Islam... Other Related Posts

..