Friday, November 18, 2011

Projek 16 september gagal... ada hikmahnya...

Selepas projek 16 September gagal, ada yang menyalahkan beberapa kepimpinan PAS tentang kegagalan tersebut, termasuklah Tuan Guru presiden pun disalahkannya.. Bagi saya, Tuan guru Presiden bertindak begitu adalah sebagai ulama, beliau dapat merasakan bahawa menjadi kerajaan melalui cara itu bukan pilihan yang baik bagi negara ini berbanding menjadi kerajaan melalui kemenangan pada PRU13 nanti.

kalau projek 16 sept tu jadi.. negara akan haru hara akibat perbuatan UMporNO.. terutama bila majoriti 2-3 kerusi saja dan pengambilan kerajan hanya menerusi lompat parti/belah... kerana sesungguhnya :

  • 1. kakitangan kerajaan banyak yg dapat kerja atas kabel UMporNO - penyokong UMporNO.. mereka ni akan sabotaj kerajaan baru PR... puak puak UMporNO ni dah berakar umbi didalam pentadbiran kerajaan akibat negara ini sudah 50 tahun lebih diperintah oleh parti yang sama. Pelbagai sabotaj boleh dilakukan untuk mengambarkan bahawa PR tidak boleh memerintah.
  • 2. polis ramai pegawai atasan mereka setia kat BN/UMporNO... bedasarkan apa yang berlaku sekarang ini, mereka rasanya akan takes side dan side yang mereka akan sokong itu tentunya UMporNO/BN... Ini akan menyukarkan kerajaan baru PR untuk memerintah. lihat apa yang berlaku sekarang ini pun...
  • 3. kehakiman yang correct correct correct... apabila kes lompat parti ini dibawa ke mahkamah, keputusannya akan menyebelahi UMporNO/BN seperti kes Perak tambah pula mereka mengharapkan balasan dari UMporNO/BN bila kembali berkuasa dan PR pula hanya berkuasa baru beberapa bulan dengan majoriti 2-3 kerusi sahaja...
  • 4. Majoriti yang diperlolehi adalah sedilit - 2-3 kerusi sahaja.. dan kerajaan yang dibentuk adalah lemah.. bila bila masa saja UMporNO boleh beli MP untuk lompat parti bagi kembali berkuasa... kerajaan boleh bertukar sebulan sekali sebelum pilihanraya baru boleh diadakan. Negara akan jadi tidak stabil dan ekonomi akan terjejas...
  • 5. UMporNO/BN is a bad opposition bila jadi pembangkang... lihat apa kekecohan yang berlaku di Perak... bagaimana speaker boleh dicolek, keputusan mahkamah yang berat sebelah... lihat di penang bagaimana UMNO dok melalut buat kacau... dgn puak puak NGO UMporNO dok buat perangai... dan kita tak tahu apa lagi dgn puak puak NGO UMporNO akan lakukan utk ambil balik kuasa terutamanya mereka mempunyai kelebihan keewangan dan media...
Jika kemenangan melalui pilihanraya, situasinya agak berlainan kerana mereka menyedari kemenangan itu atas undi dan mandat rakyat, bukan atas lompat parti/belah dan sedikit sebanyak mereka akan akur akan pilihan rakyat ... risiko kepada masalah yang akan dilakukan oleh mereka mereka yang disebut diatas akan kurang.

Sesungguhnya ada hikmah 16 september tak jadi... kerana kita akan serahkan pilihan kepada rakyat utk menentukan.. dan kekuatan PR menjadi lebih kuat... sokongan bertambah.... tetapi kalau jadi, kmungkinan PR bentuk kerajaan yang lemah dan hanya sekejap sahaja sebelum dirampas kembali oleh UMporno/BN dan PR boleh menjadi semakin lebah selepas itu akibat tindakan keras BN yang kembali berkuasa....

Tuesday, November 1, 2011

Betul ke demo mat rempit di Pulau Pinang bukan tajaan UMporNO?

Beberapa hari lepas, sekumpulan mat rempit telah mengadakan demonstrasi menuntut kerajaan Pulau Pinang membina litar merempit dan mereka memakai Tshirt kuning yang bertulisan "LGE Rasis"...

Apabila ditunding bahawa demonstrasi mat rempit ini tajaan UMporNO, beberapa pemimpin UMporNO melenting menafikannya. Tetapi betul ke penafian bahawa UMporNO tidak terlibat menaja demonstrasi ini... ??

Mengikut blog ini, 'mat mat rempit' ni tidak menampilkan diri seperti mat rempit sebenarnya. Mereka lebih kepada pemuda UMporNO daripada mat rempit. Ada yang gendut lagi.

Selain dari itu, kita kena lihat juga siapa kepada mat rempit ini... yang namanya "Sabaruddin Ahmad". Apabila dibuat carian Google dengan ' "Sabaruddin Ahmad" + UMNO'.. maka salah satu keputusan carian menampilkan web site ini : http://umno-online.com/?p=22086 ... Rupa rupanya Sabarudin ketua mat rempit ini juga ayng menganjurkan majlis pemulangan wang ehsan sebanyak RM100 daripada kerajaan negeri, yang didakwa wang dari perjudian yang akhirnya terbukti ianya satu fitnah. Seorang Paduka Ayahanda menjadi pengerusi NGO mat rempit???? (lawak apa ni???)

Rupa rupanya Sabarudin Rempit ini adalah front-man UMporNO didalam NGO orang muda di Pulau Pinang untuk mencetuskan kekacauan dan isu. Nampaknya dia dah ada 2 NGO yang dipengerusikannya.. atau adakah NGO ini yang tidak berdaftar dan haram seperti mana mereka mengharamkan Bersih 2.0 dahulu... Kenapa double standard dalam isu ini???

Sekarang ini nampaknya UMporNO telah menjadi pengecut, tidak berani kehadapan untuk berdepan dengan Pakatan Rakyat dan hanya berani menggunakan NGO - NGO sebagai front line sahaja...

ni saya salin artikel dari http://umno-online.com/?p=22086 untuk anda baca sendiri dan nilaikannya...

60 Lagi Warga Emas Pulangkan ‘Wang Haram’

BALIK PULAU 8 Okt. – Seramai 60 lagi warga emas yang menerima wang ehsan sebanyak RM100 daripada kerajaan negeri, hari ini bertindak memulangkan semula wang itu kerana sumbernya diragui mereka.

Antara mereka ialah Abdullah Aziz, 61, seorang pesara polis yang berkata tindakan kerajaan negeri memberi wang hasil perjudian iaitu daripada kegiatan Kelab Lumba Kuda Pulau Pinang kepada warga emas adalah sesuatu yang memalukan.

“Tindakan kerajaan negeri itu adalah bertentangan dengan ajaran Islam kerana ia adalah wang haram dan sebagai seorang yang beragama Islam adalah wajar saya memulangkan semula duit itu.

“Kami (warga emas) rasa tertipu dan memulangkan wang ini kerana tidak mahu bersubahat dan merasakan Ketua Menteri (Lim Guan Eng) tidak menghormati prinsip Islam dan maruah diri kami,” katanya yang sangat kecewa dengan perkara berkenaan.

Beliau yang bertugas sebagai bilal di sebuah masjid di sini berkata demikian pada satu sidang akhbar yang diadakan Paduka Ayahanda Pertubuhan Kebangsaan Warisan Ketuanan Melayu Malaysia (Pewaris) cawangan Pulau Pinang, Sabaruddin Ahmad di sini hari ini.

Turut hadir pada sidang akhbar berkenaan ialah Anggota Dewan Undangan Negeri Teluk Bahang yang juga Ketua UMNO bahagian Balik Pulau Datuk Dr Hilmi Yahya.

Seorang lagi penerima, Lebar Ahmad, 69, berkata tindakan beliau dan rakan- rakannya memulangkan wang berkenaan adalah atas kerelaan hati dan bukan dipaksa oleh mana-mana pihak.

“Makcik tak mau dah ambik duit macam ni (wang haram) kerana ia akan jadi darah daging dan biarlah susah daripada terima duit haram,” katanya.

Sementara itu, Sabaruddin berkata pihaknya menganjurkan majlis berkenaan bagi memudahkan warga emas di sekitar Balik Pulau menyerahkan semula wang ehsan berkenaan.

“Majlis ini dibuat bukan atas dasar politik sebaliknya atas permintaan warga emas yang mahu memulangkan semula wang haram itu dan Pewaris juga ingin mengingatkan Ketua Menteri agar lebih peka, prihatin dan menghormati prinsip-prinsip Islam memandangkan beliau kini menjadi pemerintah dalam negara yang majoriti penduduknya beragama Islam,”katanya. – Bernama

Monday, September 19, 2011

Andaikata orang yang didalam video tu Anwar...

Selepas keluarnya video lucah oleh puak puak UMporNO terutama PAPAGOMO yang dikatakan Anwar terlibat, keluar pula video CCTV pegerakan orang tersebut menaiki lif.

Oleh itu, saya berfikir, kalau betul pun orang didalam video itu Anwar... terdapat beberapa persoalan yang timbul... iaitu...

1..Nak dakwa dia atas kesalahan apa??? apa kesalahan yang dia buat mengikut undang undang sivil??? kalau ada pun adalah undang undang syariah atas kesalahan berzina dan didakwa di mahkamah syariah.. tapi bila ikut undang undang syariah, walaupun ianya undang undang 365 di malaysia ni, kena la masuk bab kazaf pulak kalau yang mendakwa tu bohong... dan puak puak UMporNO ni takut bila nak masuk mahkamah syariah kerana mereka akan kalah... So mereka gembar bembur la dalam blog macam papagomo supaya mereka dapat undi orang melayu masa PRU13 nanti.. itu je.. ianya bermotif politik...

2. Siapa yang buat rakaman tu??? Eskey kata dia ternampak wayar camera.. maksud dia, ada orang lain yang pi letak camera tu utk rakaman.. dan memang bilik tu ditarget untuk rakaman... ini kerja siapa ni buat kerja mengintip ni.. macam kes CSL dulu, sampai la ni tak ada tangkapan keatas orang yang pasang kamera tu.. dalam kes video ni pun, tidak disebut tentang siapa yang pi letak camera dan buat rakaman tu??? Adakah ini kerja SB/polis yang memantau pegerakan pemimpin pembangkang??? ini adalah satu kesalahan kerana menceroboh privasi orang lain dengan pasang kamera... bayangkan jika mana mana pemimpin UMporNO yang pi sewa biloik tu dan membuat hubungan sex dengan bini dia... ????

3. Mengikut Datuk T, terdapat 1 saja salinan video tu dan telah diserahkan kepada polis.. tetapi bagaimana pila ianya boleh terdedah kedalam youtube??? siapa yang dedahkan??? Mengikut polis mereka telah hantar video tu kepada KRU group bagi menganalisa video... jadi jika Datuk T berkata benar bahawa mereka tidak ada salinan lain, maka ayng mengupload dan menyebar video tu ke youtube adalah pihak polis sendiri ataupun puhak KRU group??? Siapa pula KRU group?? mereka ni banyak dapat kontrak kerajaan seperti sambutan merdeka dan tahun baru.. dan merupakan ahli UMporNO.. oleh itu saya ra sa mereka juga terlibat dalam menyebarkan video tersebut... kerana mereka ada salinan video yang diserahkan oleh polis untuk dianalisa oleh mereka..

4. Video cctv.. bagaimana video ni boleh jatuh ketangan papagomo dan geng dia??? video ni sudahpun diambil oleh pihak polis semasa siasatan video seks tersebut tetapi macam mana blogger UMpoprNo ni boleh dapat...?? adakah salinan cctv dari pemilik premis ataupun dari pihak polis ayng memiliki satu salinan yang diperolihi semasa siasatan???

Dulu, Allahyarham Fadzil Noor pi mekah buat umrah pun SB ikut sampai sana... siap sewa bilik hotel berhadapan dengan bilik dia...

Kalau orang yang didalam video tu Anwar... nampak sangat yang polis/SB menjadi barua UMporNO/BN...

Thursday, September 8, 2011

Akibat dari rasuah dan pentingkan kroni dalam pemberian kontrak

Inilah akibat dari kejadian rasuah dan pemberian kontrak kepada kroni dan terjadinya kes ambil untung atas angin oleh kroni... tak ada pengalaman dan kepakaran tapi dapat kontrak besar dan akhirnya kontrak itu dijual kepada orang lain untuk dapat untung.. akhirnya orang lain itu terpaksa cut coners untuk melaksanakan kontrak tersebut... Jika kroni itu buat sendiri pun tetapi kerana tidak berpengalaman dan tiada kepakaran, hasil yang dibuat tidak mengikuti spesifikasi yang ditetapkan.... seperti bumbung stadium Sultan Mizan yang runtuh....

Contoh yang saya utarakan ini pula adalah kes pembinaan landasan pengkalan Udata Gong Kedak.. kita rugi beratus juta kerana mengakibatkan enjin jet SU30 Sukhoi yang baru sahaja sampai rosak... dah tu kena repair landasan untuk memenuhi spesifikasi asal... lagi wang negara terpaksa dibelanjakan.. ii satu pembaziran akibat rasuah....

Siapa pengkhianat dalam isu ini... dah le wang negara terbazir.. keselamatan negara pun terancam akibat jet yang tidak dapat beroperasi dari Gong Kedak seperti yang dirancangkan...???

TAMBAHAN MAKLUMAT KEPADA KEROSAKKAN ENJIN JET SUKHOI

Wednesday, September 7, 2011

perniagaan itu 9/10 punca rezeki...

Apabila terbaca posting di blog "Jottings of Xnuripilot" mengenai keusahawanan... teringat saya tentang budaya keusahawan yang agak kurang dalam masyarakat Melayu yang menganggap kerja kerjaan "terjamin" kerana ada pencen... Puak puak UMNO dan perkasa marah kerana Cina menguasai ekonomi dan Melayu ketinggalan, tapi tak nak kejar orang cina dalam perniagaan... atau berniaga pun dok harap kontraks kerajaan... jadi ini komen saya kepada posting tersebut... :

Sebenarnya budaya minda/pemikiran kita orang melayu ni bila cakap nak berniaga, ramai akan nampak negatif... terutama ibu bapa.. kalau boleh nak anak kerja makan gaji dengan kerajaan... "terjamin masa depan" sebab ada pencen... itu pengalaman dalam keluarga saya sendiri bila saya cuba masuk lapangan "pertanian itu satu perniagaan"... satu lagi , kalau sekali gagal/tidak berjaya dalam perniagaan.... terus dilebel akan gagal selamanya... "orang melayu tak boleh berniaga"...

Terdapat orang Melayu asyik compare/marah orang cina dah menguasai ekonomi negara... tapi kalau tak masuk bidang perniagaan ni, sampai bila kita nak kejar mereka? takkan nak suruh mereka stop supaya kita dapat kejar mereka kut? Kita harus menukar minda orang melayu supaya memiliki minda perniagaan dan jika berniaga pun , jangan harap kepada kontrak kerajaan semata... go for the public market... macam peniaga cina... kalau dok harap kontraks kerajaan, selalunya kena ada link/kabel politik... kalau kabel tu terputus akibat orang politik tu dah jatuh (walaupun sama parti) ATAU orang lain naik memerintah, kan business lingkup... ramai ahli perniagaan melayu yang dok harap kontraks kerajaan macam ni dah lingkup dah...

untuk mengubah minda orang melayu ni saya rasa satu pekerjaan yang payah dan mengambil masa... dulu MECD siap buat kursus skim usahawan siswazah... tujuan utama kursus ini bukan untuk melihat peserta terus buka perniagaan lepas habis kursus, tapi untuk menukar minda inilah dan seterusnya membuka perniagaan kemudian...

oleh itu saya rasa bukan minda siswazah sahaja yang perlu diubah.. tetapi juga minda keluarga mereka.. kerana jika siswazah ada minat nak berniaga tetapi tak digalakkan/ ditentaang oleh keluarga kerana kerja kerajaan lebih terjamin, tak jadi juga...

itu pandangan saya dalam isu siswazah berniaga ni...

Monday, August 15, 2011

Isu JAIS - GMDU - komen saya terhadap ScrewKuat

Berikut adalah komen saya terhadap blogger ScrewKuat terhadap postingnya bertajuk :

PEMERIKSAAN JAIS DI GMDU 3 OGOS 2011: Bhg II.

Saya setuju dgn apa Johan Ramli komen..

Gerakan kristianisasi ni dah lama.. tapi selama ni JAIS dan jabatan agama negeri lain dok lena saja... tapi bila selangor dapat kat PR... JAIS 'terjaga' dari tidur utk melihat masalah murtad ni semata mata kerana kerajaan selangor tu yang memerintahnya adalah PR... cuba BN/UMNO masih lagi berkuasa di Selangor... JAIS masih lagi dibuai tidur... Tak percaya tanya Datuk Seri Haruissani mufti Perak tu, dia pernah dakwa yang 250 ribu dah murtad.. tapi apa tindakan kerajaan selama ni... ??? apa tindakan UMNO... PAS bentang usul undang undang murtad di parlimen pun ditentang MP UMNO....

Satu lagi JAIS dan jabatan agama lain masih lagi tidur terhadap masalah umat islam yang miskin... boleh baca harian metro sejak beberapa minggu ini la tentang ibu tunggal terpaksa terima bantuan gereja utk hidup... mana pi duit baitumal Zakat??? padahal tiap tiap tahun beratus juta dikutip..??? Pernah terjadi duit zakat Wilayah persekutuan hilang akibat rugi dalam pelaboran masa Yusof Noor jaga jadi menteri agama dulu... SubhanAllah.. duit zakat pun boleh melabor.. padahal duit tu kena habiskan dalam 1 tahun tu juga.. dan tak boleh dilaborkan... kena beri pada asnaf...

Sultan pula apa peranan??? bila timbul kes ni yang disalah adalah kerajaan PR selangor.. dikata JAIS/MAIS dibawah kerajaan selangor... tapi bab lain.. kata kerajaan PR selangor tak boleh campurtangan, ianya dibawah Sultan... Sepatutnya ketua agama mestilah orang yang kuat beragama... bukan atas nama...

Dan kita dapati juga NGO yang anjur majlis di GMDU tu adalah condong terhadap UMNO/BN.. MAjlis Aids Malaysia... Lihat kenyataan Datuk Zaman Khan, bekas CID Bukit Aman dan Ketua pENGARAH pENJARA mALAYSIA... http://my.news.yahoo.com/ex-top-cop-zaman-khan-shoots-down-jais-060958141.html

siapa dibelakang majlis Aids Malaysia ni..?? http://www.mac.org.my

Rosmah sendiri pun bagi prakata untuk annual report 2009 MAC ni... sila lihat juga siapa dia directors MAC ini ... http://www.mac.org.my/v2/wp-content/uploads/attachment/annual09.pdf

Tuesday, August 9, 2011

Video sembang rakyat : Siapakah mereka???

Baru baru ini satu klip video di youtube dilaporkan mengatakan DAP sebagai berkomplot dengan tauke tauke bagi menaikkan harga barang supaya rakyat marah kepada kerajaan BN dan seterusnya menjatuhkan BN pada PRU13 nanti. Video ini telah diuploadkan oleh seorang yang bergelar Kawasaki9722. Kualiti video tersebut adalah amat berkualiti dan seperti dihasilkan oleh mereka yang professional dibidang perfileman (tetapi kandungan video amat tidak berkualiti) yang dipercayai dirakam dengan peralatan set pengambaran professional untuk drama TV atau filem.

Jadi, setelah menonton beberapa video yang diupload oleh Kawasaki9722, saya terjumpa satu video yang pada tarikh upload saya percaya antara video terawal di uploadkan oleh Kawasaki9722 bertajuk "SUARA RAKYAT MENOLAK demirakyat.org" iaitu video jawapan kepada video pro Pakatan di www.demirakyat.org. Didalam video ini, saya mengagak ia memaparkan mereka mereka yang terlibat didalam pembikinan 51 video video "suara Rakyat" yang diupload oleh Kawasaki9722 menerusi temuramah yang disiarkan atau setidak tidaknya mereka mengetahui siapa yang membikinkannya. Siapakah mereka ? Mereka kebanyakannya adalah terdiri dari PERSATUAN PENERBIT TELEVISYEN MALAYSIA (PTVM) - dan antara posting di blog mereka adalah bertajuk "Artis Jangan terlibat Perhimpunan Bersih". Antara yang ditemuramah adalah

1. Taha Wahid - setiausaha PTVM. (mengikut carian google, tiada banyak maklumat dapat diperlolehi kecuali facebook beliau dan beliau adalah seorang pelakon drama.

2. Jurey Rosli - Presiden PTVM dan presiden GAFIM. Beberapa maklumat mengenai beliau boleh diperlolehi di facebook beliau, http://jomss.blogspot.com/2010/03/biodata-gambar-jurey-latiff-rosli.html dan http://www.blogger.com/profile/05237176083739457162 dan juga blog PTVM tadi.

3. Kay Maria seorang pelakon dan penyanyi . dan mempunyai 1 akaun Facebook.

Pada mulanya mereka memaparkan beberpa pelakon berwatak mamat, Dollah, Lim dan Seng, serta Thamby, tetapi kemudiannya diganti oleh watak watak golongan muda beberapa gadis dan pemuda yang saya rasakan adalah mereka yang baru mahu berkecimpung didalam bidang lakonan ini. Pada video yang terbaru ini turut dipaparkan alamat website "suara1rakyat.com" dimana alamat yang betul adalah http://www.wix.com/suara1rakyat/0.

Facebook page suara1rakyat pula adalah di http://www.facebook.com/suara1rakyat dimana pada ruangan "page owners" pula didapati ianya dimiliki oleh pengguna facebook "suara rakyat".

Daripada maklumat ini, saya mengagak video video 'Sembang Rakyat' tersebut dihasilkan secara professional mungkin dari arahan kementerian Rais yatim/RTM ataupun atas inisiatif Persatuan Penerbit televisyen Malaysia untuk membodek RTM dan kerajaan.

Wednesday, July 27, 2011

Takeover Permanis (Pepsi) oleh Asahi (syarikat arak Jepun) : Pemimpin UMNO terlibat...

Beberapa hari lepas saya ada terbaca berita takeover syarikat Permanis yang mengeluarkan produk minuman Pepsi di Malaysia oleh syarikat dari Jepun , Asahi yang merupakan juga pengeluar beer/arak. Selepas membaca artikel "Malaysia Mengundang Tsunami?" oleh ismanusa, saya teringin nak baca lebih mendalam tentang takeover ini dan saya juga telah menemui satu penemuan... Pemimpin UMNO terlibat dengan membawa masuk syarikat arak Asahi ini ke Malaysia..... Sila baca dan lihat penemuan saya ini... (sumber dari The Star Online... bukan dari malaysiakini atau harakahdaily....

sila baca :
PepsiCo likely to approve Permanis deal [biz.thestar.com.my]

"Just last year, CI Holdings and PepsiCo inked an unprecedented exclusive bottling agreement, which renewed the franchise bottling rights of Permanis for another 10 years.

“We believe PepsicCo is likely to approve the deal. Major shareholders Datuk Johari Abdul Ghani [archives.thestar.com.my], Sisma Group [archives.thestar.com.my] and Continental Theme collectively own 60.4% of CI Holdings, which further increases the chances of the deal going through although some risks remain,” OSK Research said in a report on Friday."

dan baca "

Places of worship given more time to relocate [thestar.com.my]

"Also present during Saravanan’s visit were Bandar Tun Razak MCA division chairman Chiew Lian Keng, Titiwangsa Umno division chairman Datuk Johari Abdul Ghani, City Hall officers and the project developer Besraya Sdn Bhd representative. "

Ada jumpak tak nama " Datuk Johari Abdul Ghani [archives.thestar.com.my]"??? Titiwangsa Umno division chairman????

Pemimpin UMNO bawak masuk syarikat arak Jepun menerusi takeover Permanis!!!

Friday, July 22, 2011

Bersih 2.0 : Salleh Rashid sila lihat video ini...

Salleh Rashid ... sila lihat video ini... lihat bagaimana orangh yang sedang digari ditumbuk perut..... dan lihat di halaman hospital pun ditembak gas pemedih mata....

Lawatan Najib ke Perlis : mari kita dedangkan lagu "Yellow Submarine" kepada Najib

Update terkini :
sila klik url ke facebook Bersih Perlis ini... warna kuning menyambut Najib... kuning kuning najib pening
Album facebook Bersih Perlis

gambar lain :
gambar 1
gambar 2
gambar 3
gambar 4


Esok, Sabtu 23 Julai 2011, Najib akan mengadakan lawatan sehari ke Perlis (PRU13 dah nak dekat dah???),
Bersih Perlis akan mengadakan sambutan untuk najib di nat Balai Baru - Berseri...

bagi menyambut kedatangan PM ke Negeri Perlis pada 22 Julai 2011 (sabtu)..
Bersih Negeri Perlis menjemput hadirin hadirat warga negeri Perlis ke Nat (Pasar Pagi) Balai Baru, Beseri, Perlis pagi sabtu..anda disaran untuk memakai pakaian berwarna kuning tanpa tulisan bersih.. "Kuning, Kuning..Najib Pening"
Selain dari itu, lagu "Yellow Submarine" juga akan didendangkan kepada beliau sebagai hiburan terutama selepas peguam Perancis yang mengendalikan kes pembelian kapal selam Scorpene telah ditangkap di KLIA hari ini dan dijangka diusir pulang ke Perancis..

Oleh itu mari kita ramai ramai meraikan Najib di nat Balai Baru/Berseri esok (23 Julai 2011).

Jadual aturcara lawatan najib adalah seperti berikut :

JADUAL LAWATAN MESRA PERDANA MENTERI KE PERLIS 23 JULAI 2011 ( SABTU )

DENGAN HORMATNYA SEMUA RAKAN RAKAN DAN WARGA NEGERI PERLIS SERTA LUAR PERLIS DI JEMPUT KE PROGRAM MESRA SEHARI BERSAMA PERDANA MENTERI MALAYSIA PADA HARI SABTU, 23 JULAI 2011 SEPERTI LOKASI BERIKUT:

JAM: 08.30 PAGI - KETIBAAN DI LAPANGAN TERBANG ALOR STAR

09.30 PAGI - MESRA BERSAMA RAKYAT DI NAT BALAI BARU, BESERI.

11.00 PAGI - MAJLIS MENGADAP DYMM TUANKU RAJA PERLIS

12.00 T HARI - MAJLIS MESRA DAN KENDURI RAKYAT DI DEWAN 2020

02.15 PTG - PERJUMPAAN TERTUTUP DENGAN PEMIMPIN BN PERLIS

03.30 PTG - SUMBANGAN KEPADA IMAM DAN SEKOLAH AGAMA

04.15 PTG -KUNJUNGAN KE RUMAH AKTIVIS MASYARAKAT DI BELAT BATU, GUAR SANJI.

05.00 PTG - PERJUMPAAN DGN GURU SRJKc ARAU

06.00 PTG - KUNJUNGAN KE RUMAH AKTIVIS DI KG PDG NYU, G GAJAH.

06.30 PTG - BERTOLAK BALIK.

Sebarang perubahan akan bergantung kepada keputusan mutakhir pihak berkenaan. Semua di jemput untuk bersama sama dengan Perdana Menteri Malaysia, Dato' Sri Najib Tun Razak di acara acara berkenaan. Jangan lepaskan peluang untuk bersemuka dan berbicara dengan beliau. Terima kasih

Bersih 2.0 : Komen saya terhadap video taklimat Polis

Apabila pihak polis memberi taklimat video bersih versi polis kepada wartawan, saya telah memberi beberapa komen pada video youtube taklimat tersebut. Saya tidak publish posting komen saya terhadap video taklimat tersebut didalam blog ini kerana kesibukan. Tetapi apabila Rais Yatim menerusi RTM menyiarkan video versi polis, saya mengambil sedikit masa untuk publish komen saya seperti berikut : (anda lihat sendiri video taklimat )tersebut dan nilaikan sendiri....

perusuh perusuh..???? peserta Bersih merusuh ke...?? siapa yang merusuh sebenarnya????
peserta tak lebih 10,000??? yg kena tangkap tu 16 peratus lebih ke???? (1600++)

11:40... orang yang tolak polis tu sedang membelakangi polis... (tengok ada bag galas dibelakang dia)...macam mana dia boleh tolak polis yang berdiri dibelakang dia dengan kuat??? atau polis yang pakai vest kuning tu yang tertolak kawan dia atau polis yang jatuh tu sebab lost balance...
yang dikatakan menolak anggota polis pada 11:44 tu adalah anggota polis... lihat 11:27.. ada badge polis di vest kuning tu...

14:22.. serang water canon dgn botol air mineral kosong???


15:25 - wanita itu sedang recover dari kesan tear gas. Beliau bukan ditinggal tetapi telah terkepung oleh polis.


16:20 - pegang belakang pun dikatakan membantu naik landrover.. hahaha


17:04 - baju kuning tu bukan pun baju BERSIH 2.0 pun.. dan orang yang ditahan tu ditahan semata mata kerana dalam bag dia ada baju berwarna kuning yang bukan baju BERSIH...
Ini disebelah pagi, sebelum perhimpunan bersih 2.0 bermula lagi...

18:35 - "keadaan selepas pihak perusuh bertempun dengan pihak polis"... bila masa pulak peserta Bersih bertempur dengan polis??? bertempur dengan apa.. pakai tangan lawan tear gas, belantan polis??? nampak sangat selepas polis tembak tear gas ke tempat spara tertutupk erana polis tu memakai topeng oksigen ...


19:33 -50 - pemberi taklimat kata "daripada riak muka dia, kita dapat tahu yang dia tu ada masalah"... yang betul... masalah pernafasan selepas menghidu tear gas dalam tempat spara tertutup...
tempat tahanan... mau tak elok.. dah cas 1 kepala RM22 lebih...

26:50 - bukankah lalauan bas KL sentral itu sudah menjadi kawasan separa tertutup akibat pembinaan pada kawasan parking KL sentral tersebut. (27:18 - 27:42 menjadi bukti)


28:15.. dari cara berlari tu nampak sangat Tian Chua bukan "merempuh" utk lawan polis tapi utk meloloskan diri dari kepungan polis yang berada dihadapan dan belakang peserta bersih itu. Ini kerana beliau tahu jika tear gas ditembak, ke kawasan separa tertutup, ianya akan menjadi berbahaya. Ini kerana tiada jalan keluar lain yang ada. Belah kiri ada pagar, kanan kawasan pembinaan yang dipagar... sebab tu mereka berlari di sebelah tepi kanan sahaja. Kalau nak merempuh, mestilah mereka berlari di tengah dan sebelah kiri sama. Tear gas yang dilepaskan diluar dan didalam, sebab itu Khalid Samad dan body guard Anwar terkena klongsong didalam kawasan separa tertutup itu.

34:00 - 36:00 kat Avenue K org lari sebab polis kejar kat luar tu kat luar....(banyak video kat youtube tunjuk orang lari bila polis kejar di KLCC. Cuba search youtube "KLCC bersih") bukan takut pintu ditutup... kerana shutter pintu tu tak ditarik ke bawah lagi untuk ditutup... - shutter masih tinggi lagi... Tangan Allahyarham kat lengan kanan, bukan dada kerana akibat swing tangan beliau semasa berlari, bukannya dia pegang dada kerana sakit dada/jantung.


43:00 - adalah hanya tersalah identiti dan pembetulan telah dibuat oleh pihak Bersih / PR. Sepatutnya tiada isu yang boleh dibangkitkan oleh polis dalam hal ini.

48:21... perasan tak pintu belakang pajero polis tu terbuka... adakah dibuka selepas kemalangan atau dibuka supaya dilanggar oleh motosikal tersebut.??? Mat sabu dalam report polis kata bukan pajero/land rover yang langgar dia... tapi kereta peronda.

52:39 - Suhardi -" key player utk bangkit semangat provokasi peserta bersih". Solat tengah jalan itu provokasi ke...?? mungkin ya kut sebab polis tu solat ke tak masa bersih 2.0 tu??? Suruh duduk tu provokasi ke??? apa yang diucap oleh Suhardi tu betul ke..??? dari rakaman tu tak dengar pun...

55:30 tu bukan mereka berjalan kepada polis utk buat rundingan ke??? lagipun mereka 4 orang sahaja... sebab tu polis pun berjalan kearah mereka berempat.

56:50 - tersalah identiti antara Baharuddin dan Suhardi bukan disengajakan.. atau dirancang... dan ini telah diperbetulkan oleh pihak Bersih 2.0 dan PAS/PKR. ini kerana suhardi juga pengsan semasa bersih. kenapa tak cakap hand tie tu masih mengikat tangannya dan polis tiada alat utk membukanya?


1:00:50 - sebelah kiri yang ditembak tear gas adalah bangunan parking lot hospital dan dibelakang bangunan parking tu ada bangunan hospital... tembakan dibuat di main gate hospital, bukan seperti yang ditunjuka oleh imej satelit yang ditunjukkan.

Tuesday, July 19, 2011

Bersih 2.0 : The Economist kena sensor

Malaysiakini melaporkan bahawa sebuah artikel didalam majalah The Economists yang bertajuk "Political affray in Malaysia : Taken to the cleaners" telah disensor dengan dihitamkan beberapa bahagian. (Artikel penuh didalam bahasa Melayu). Bagi mereka yang ingin mengetahui apakah kandungan artikel yang telah dihitamkan , bolehlah membaca artikel penuh tersebut di malaysia today.

Antara bahagian yang saya kesan disensorkan adalah mengenai keganasan polis terhadap peserta Bersih 2.0 seperti :

.....and one man died of a heart attack. (perenggan pertama)

The march itself was then banned, although the authorities offered Bersih a stadium to meet in - and then withdrew the offer (perenggan kedua
The heavy-handed police tactics have provoked a lot of anger; the government has conceded an official investigation into claims of police brutality. In one instance (caught on film), police seemed to fire tear gas and water cannon into a hospital where protesters were sheltering from a baton charge. (perenggan keempat)

Thursday, July 14, 2011

Bersih 2.0 : Najib di sambut Bersih di UK...

Update :

Some videos on youtube... enjoy....
Last Welcome Party Day in London for Najib & Rosmah (Part1)

Last Welcome Party Day in London For Najib & Rosmah (Part 2)
Last Welcome Party in London For Najib & Rosmah (Part3)

___________________________________________________

Saya berjumpa dengan gambar gambar ni di facebook...



Najib disambut Bersih di UK

Sila klik link ke facebook tersebut dan klik atas gambar tu untuk melihat 34 keping lagi gambar sambutan Bersih kepada Najib di London.

Monday, July 11, 2011

UMNO : "is rotten to the core"

Semasa melayari internet, saya terbaca posting "Saya Melayu Johor, Saya UMNO, Saya OK"... tertarik dengan tulisan tersebut, saya telah berikan komen berikut dari apa yang saya lihat berlaku didalam UMNO. Ini khusus buat puak puak UMNO....

Amtaranya beliau menulis :

"Pecacai ini orang gomen (kerajaan) tapi terdiri daripada mereka yang bukan jiwanya jiwa juang UMNO, tetapi sebaliknya jiwa uang (wang)! Tapi, UMNO juga dipersalah. "


UMNO dipersalahkan kerana yang berjiwa wang tersebut adalah ahli ahli UMNO. Ahli ahli ini membawa nama dan mencerminkan parti. Jika ahli ahli UMNO berperangai seperti itu, makalah yang akan dapat nama adalah UMNO. Jatidiri pemimpin dan ahli UMNO sudah berubah. Masing masin ingin mendapatkan sesuatu menerusi parti, dari habuan pergi KL free ikut rombongan atau makan free semasa aktiviti parti hinggalah ke politik wang apabila pemilihan UMNO. Itu tak masuk lagi mereka yang sertai UMNO kerana inginkan projek dan fulus... mereka mereka yang ikhlas berjuang seperti zaman Tunku Abdul Rahman semakin pupus didalam UMNO. Sesungguhnya ahli ahli UMNO sendiri yang sedang mereputkan UMNO sehingga nama umno semakin busuk. Tun Dr. Mahathir pernah berkata "UMNO is rotten to the core"

Bersih 2.0 : Najib, Hishamuddin, IGP,DIGP and UMNO pecacai... watch this... "Truth that cannot be covered"

Najib, Hishamuddin, IGP, DIGP... watch this video... you can lie in this world ... but you cannot lie in front of Allah in the afterlife!!!

Sunday, July 10, 2011

Saturday, July 9, 2011

Bersih 2.0 :Cara BN membuat penipuan pilihanraya.



Didalam kes projek IC, saya rasa SPR tidak dilibatkan kerana ianya terlalu berisiko. Memadai bagi BN untuk menungang Jabatan Pendaftaran bagi keluarkan IC dan mungkin Imigresen untuk mencari maklumat pendatang asing bagi diberi IC. SPR melakukan pendaftaran seperti biasa utk kerana apabila pendatang ini mempunyai IC, mereka boleh mendaftar seperti biasa seperti warganegara lainnya. Untuk melibatkan SPR secara langsung adalah berisiko kepada projek ini kerana SPR akan menjadi front line apabila projek ini kantoi... atau terdedah.

Bersih 2.0 : Polis merusuh



ini pula laporan Aljazeera... Polis merusuh...
http://english.aljazeera.net/news/asia-pacific/2011/07/20117973119168783.html

Friday, July 8, 2011

Kenapa SPR perlu dibersihkan supaya adil

Cuba lihat siapakah persuruhjaya SPR... ex SB, Ex orang kuat KEMAS yang jadi alat UMNO, ex setiausaha akhbar KM Sabah (sure lantikan politik org kuat BN) selama ini, ... yg ex SUK dan Ex ketua setiausaha kementerian tu kita boleh la anggap OK jugak... ni ada bekas alat UMNO ??? bebas ke SPR ni??? Dengan orang macam ni boleh SPR berlaku adil ke????

'Have more professionals as EC commissioners'
Jul 8, 11 6:34pm
Share 28
Compared to other commissions, the composition of commissioners of the Election Commission is seen as not being independent as it is mainly comprised of retired civil servants.

Calling for more professionals and eminent people from all levels of society to be part of its line-up, election watchdog Malaysians for Free and Fair Elections (Mafrel) said this would help ensure the transparency and independence which are needed for the commission to be relevant.

Mafrel also called for the laws on the EC to be reviewed or amended to reflect this and to increase the composition to include more independent-minded people in it.

syed ibrahim syed nohMafrel chairperson Syed Ibrahim Syed Noh (right) said at present, the EC commissioners are appointed by the Agong on the advice of the minister.

“Hence, the appointment and composition are not seen as being independent and may lack the professionalism necessary for such an important and transparent task. Ideally, one of the commissioners must have a legal background or be a respected former judge,” he said.

Syed Ibrahim was asked to comment on the composition of the EC's eight commissioners who mainly consist of retired civil servants and do not have a legal background.

NONEEC chairperson Abdul Aziz Mohd Yusof (left) started off as a statistician, but is better known as a former secretary-general of the Home Ministry. His previous posts included being state secretary to Malacca and Singapore. His deputy Wan Ahmad Wan Omar is a former diplomat and had held the post of EC secretary between 1998 and 2004.

Kamaruddin Mohamed Baria, the EC secretary, is also a former diplomat and chief administrator of the parliament, while fellow panel members Jamdin Buyong was a former assistant editor in a daily and a former press secretary to the Sabah chief minister; while Zainal Abidin Mat Said was a former district officer and Pahang state secretary.

Another panellist, Mohamad Ramji Alli, was a former Sarawak Kemas director and has been a panel member since 2000; Dr P Manogran was a former secretary-general of the Human Resources Ministry; and Christopher Wan Soo Kee was a former Special Branch officer and former Malacca and Penang police chief.

Syed Ibrahim said looking at the background of the panellists and commissioners highlights what he had suspected all along.

“The commission should have people trusted by the majority of the rakyat. However at present this does not happen,” he said.

“The composition does not reflect the true independent nature which is needed by the EC for it to be seen as transparent for people to exercise their democratic rights,” he said.

Wednesday, July 6, 2011

BERSIH

Tuesday, July 5, 2011

Kenapa kita perlu BERSIH... ini buktinya


Update :

Dan l;agi banyak senarai boleh dilihat disini. Anda boleh semak sendiri di http://daftarj.spr.gov.my/semakdm/
_________________________________

Berita ini telah disiarkan oleh Malaysiakini dan saya copy & paste dari blog Say No To BN untuk versi penuh. Sila baca...

Stuffed ballot box, ‘clone voters’ found


Even as the nation closely follows the tug-of-war between Bersih 2.0 and the government over the rally for reforms, more flaws have been exposed in the electoral system.

The latest allegations include a case in the Sarawak election in mid-April where the number of ballots cast at one polling centre exceeded the total number of registered voters there.

The second complaint was about cases of ‘clone’ voters who have the same name but a different MyKad number and voting address.

Malaysian Election Observation Network (MEO-Net) coordinator Ong Boon Keong, who was stationed in Sarawak throughout the campaign period to monitor the election, said the first case was found at SK Pasai Siong Tengah in the rural constituency of Tamin.

The electoral roll published by the Election Commission (EC) showed that the polling centre has 236 registered voters.

BN candidate Joseph Mauh Ikeh polled 251 votes, while PKR candidate Mengga Mikui secured 53 votes. Their joint tally of 304 votes exceeded the total on the electoral roll by 68.

“We demand that the EC investigates and rectifies the result,” said Ong who suspects that the ballot boxes were stuffed.

“We detected it in this polling centre only because the number of ballots cast exceeded the number of registered voters.

“Ballot boxes may have been stuffed elsewhere in the constituency but the number would have been within the registered total. As such, we were not able to detect manipulation.”

Ong also pointed out that the average voter turnout statewide was 70 percent in this election.

However, Tamin recorded 72.6 percent when the normal turnout was less than the 70 percent for rural seats.

Joseph Mauh obtained a total of 4,998 votes to win the seat with a 1,292-majority over Mengga, who finished with 3,706 votes in the predominantly Iban area.

However, Ong said an official complaint has yet to be filed with the EC as a full report is still being compiled.

Malaysiakini attempted to contact Sarawak EC but was told the state director will only be available next week.

After the election campaign, MEO-Net had alleged that Joseph Mauh had bought votes, but he argued that the RM50 payout was ‘transport allowance‘ to encourage voters to cast their ballots.

Double identity discovered
The second flaw in the electoral system was raised by PKR Indera Mahkota MP Azan Ismail at a press conference on Monday in Kuantan.

He said that, after an hour-long check of the EC online system, he and his colleagues found more that 60 individuals with a double identity in the electoral roll.

According to the information he obtained, the names appeared twice in the electoral roll with the same old identity card (IC) number but with a different MyKad number and address.

Some of the names appeared in varying formats, such as ‘N Punniamoorthy A/L A Nadarajan’ and ‘N Puniamoorthy’.

“The electoral roll now shows that they are eligible to vote twice. Most of the ‘clone’ identities are registered in different polling localities but in the same constituency,” he told Malaysiakini yesterday.

“We don’t know whether these ‘clone voters’ have two MyKads with different numbers but obviously there is something seriously wrong.”

Malaysiakini verified Azan’s allegation by checking the EC online system, using the old IC number and MyKad number of individuals whose names were provided by Azan.

He claimed that many more people had approached him after the irregularities were reported, which raised the total number of ‘clone voters’ to more than 100.

“EC should admit there are problems with the electoral system and make a commitment to resolve these before the next general election,” he added.

Malaysiakini


Monday, July 4, 2011

UMNO Derhaka Raja Raja Melayu.

sila lihat apa yang telah di katakan oleh pemimpin pemimpin UMNO terhadap raja raja Melayu... Sesungguhnya UMNO telah mendurhaka kepada Raja Raja Melayu dengan kata kata ini.... Ini tak masuk lagi dengan banner "natang' di terengganu dan orang Shahidan Kasim menendang pagar Istana Arau lagi .


"The leaders have warned the rulers many times about ethics and told them that they could not continue doing certain things. It is not necessary to talk further.
We have talked with the rulers many times before and it is now time for action." –
Nazri Aziz, Umno Youth deputy and senator in New Straits Times, Dec 29, 1992.

"If rulers interfere in politics and it is proven, we want the Parliament to declare the election is illegal and cancelled. In business, if rulers’ involvement is proven, we should assume the business is illegal." –
Nazri Aziz, Umno executive council member in Utusan Malaysia, Dec 3, 1990.

"I would like to ask, how insulted do you feel when the Sultan of Kelantan does not invite our menteri besar to give a speech on behalf of the people each time His Majesty celebrates his coronation day whereas the people had chosen the menteri besar through their rights." -
Nazri Aziz, Umno Youth Exco in Utusan Malaysia, Nov, 30, 1990.

"A ruler will enjoy the respect of his people even without the immunity but with the conduct that is appropriate with his office. Though the issue is a bitter pill to swallow, our rulers must accept the fact that immunity is not God given." –
Muhyiddin Yassin, Johor Menteri Besar, New Straits Times, Dec 27, 1992.

"A great idea or change cannot be stopped even by a battalion when its time has come. If he loves the throne he will make sacrifices to make the subjects happy." –
Sanusi Junid, Agriculture Minister, New Straits Times, Dec 23, 1992.

"As the country’s highest legislative body, any subject is allowed to be discussed and concluded in the Dewan Rakyat, including matters pertaining to the rulers." -
Zahir Ismail, Dewan Rakyat speaker in New Straits Times, Dec 15, 1992.

"If this race was not sovereign, don’t expect the sovereignty of rulers." –
Saharudin Hashim, Negri Sembilan Umno delegate, Mingguan Malaysia, Dec 2, 1990.

"We don’t want the palace to impose various conditions before appointing the menteri besars" –
Mohd Satim, Selangor Umno delegate, Utusan Malaysia, Dec 3, 1990

Friday, July 1, 2011

Kenapa perlu BERSIH 2.0 : Import/phantom voters, an UMNO/BN - SPR joint venture job?

Artikel ini saya tulis pada tahun 2002 dan telah diterbitkan pada 6 September 2002 oleh tranungkite.net
Inilah sebab kenapa kita perlukan BERSIH 2.0. Pihak PAS dan pembangkang telah lama dah kompleh dan berunding dengan pihak SPR tetapi ianya masih berlaku walaupun komplen dahulu ada yang telah diambil tindakan dan ada yang tidak diambil tindakan sehingga kini.

Import/phantom voters, an UMNO/BN - SPR joint venture job?

During 1999 general election, one of my friend who's parents are PAS supporters from Serdang discovered that he was supposed to vote in Klang, the place where he's not familiar with. So because of this he cannot vote during the election. Some of my friends at the University also discovered that their names are missing from the list that they check the previous week, and they too cannot vote. One of my friend at my hometown too discovered that his name is also missing from the electoral list and these people are young voters. There were also cases being reported that many people got transferred to vote at places thay had not been reached such as people from selangor found themself as voters in Kedah and they had never been to Kedah.

I too discovered that my name was missing one year after 1999 general election which I voted for the first time at my hometown (according to the address of my IC). Eventhough my parents are UMNO people, but I voted for PAs during the election. I feared that somebody knew of which party i voted that my name had gone missing after the election. but I had reregistered back.

Utusan malaysia 27/04/1999 had a news about PAs allegation that people (PAS supporters) being transferred in masses to other location without their knowledge so that they cannot vote. You can read the news at http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=1999&dt=0427&pub=utusan_malaysia&sec=dalam%5Fnegeri&pg=hn_04.htm&arc=hive

Then after Pendang/Anak Bukit election, there was a case where one PAs supporters from Pendang found his name registered in Perak with a wiered address. http://daftar.spr.gov.my/?nokp=291025025363&nama=JUSOH+BIN+LEBAI+SULAIMAN+

Then, during 1999 general election too there was some allegation that some wierd IC number had pop up from SPR's daftar.spr.gov.my such as 999999999999, A0000000 which is impossible and 0000005,0000010, 0000012 to 0000019 and siblings who were born in different years but have a serialize IC number. (I still have those search result which I saved from SPR's website). At that time the SPR's Semakan Daftar Pemilih 2001 home page at daftar.spr.gov.my still only requires user to give their IC number only. Now we have to give full name in capital letters. Maybe to discourage people to randomely check for suspicious IC number as what happened during the 1999 general election. There was an allegation too that in Kubang Pasu (Dr. Mahathir's area) there was a serialized IC number in the voters list with wierd birth date - around 5000 names if I'm not mistaken.

during Indera Kayangan by-election, we can see that more that 700 postal votes are counted in Kangar but in the same time, the number of police personnel in Kangar is a lot less than 700. 700 can be the number of police personnel in Perlis, not Kangar alone and of course all policemen in Perlis do not resides in Kangar or Kampung Bakau to be more specific. I Guar Syed Alwi which in 1999 general election was won by opposition, suddently was won by BN i the by-election

Then we got the Likas phantom voters court case, the Sungai siput case, the Lunas case mand many more which is not reported as there is not strong enough proof.

From what I've mentioned above, we can find that opposition/PAS supporters did being transfered to other location.. but not to make opposition/PAS win the seat, but to make tham unable to vote, thus making opposition/PAs to lose in many areas. Names too gone missing especially those who are identified as opposition supporters. Then there are people with wierd address or wierd IC number too in the electoral list produced by SPR especially during 1999 general election. these kind of tactic only benefited the BN/UMNO, not the opposition/PAS, thus the one who are responsible for the phantom voters are the BN/UMNO. then BN/UMNO through SPR had made a plan to legally transfer their voters (importing voters) to areas controlled by PAS using the proposed electoral redelineation as mentioned by PAS' Kedah commissioner Azizan Abdul Razak as

“During the seminar we anticipated that there would be redelineation and true enough our suspicions were correct. In working towards victory, we advised that if a change of electoral boundaries takes place, PAS members should relocate to follow the new boundary.

“For example, the three state seats Langgar, Bukit Lada and Tanjung Seri were under the Pokok Sena parliament. But now Tanjung Seri has been relocated under the Alor Setar parliamentary constituency. So we advise our members to shift to Alor Setar to continue their activities. That is all and not as alleged by Umno" http://www.malaysiakini.com/news/200209050017187.php

if the SPR had been sabotaged as aledged by Kementerian Dalam Negeri deputy minister, Datuk Zainal Abidin Zin, then UMNO/BN is the culprit and the KDN investagation is politically motivated against the opposition and trying to force SPR to bow to UMNO/BN needs.

Anak perelih

Thursday, June 30, 2011

Lawak UMNO : Kita boleh buat, orang lain tak boleh...

Eh kata perhimpunan tanpa permit polis tu perhimpunan haram... tapi yang pi berdemo ni tak haram ke? ada permit polis ke? atau dapat permit besar dari polis??? Depa berhimpun tanpa permit boleh la pulak, tapi orang lain nak buat tak boleh... munafik ke apa ni????

Yang pihak polis pun kenapa tak tangkap mereka ni? kan dah buat perhimpunan haram..??? kalau yang bersih, pakai baju pun dah kena tangkap.. ni siap buat perhimpunan lagi... depan pejabat parti lawan pulak tu.. provokasi la tu. patriot pun nak buat perhimpunan 9 Julai ni dan tak dapat permit... kenapa polis tak rampas dan tangkap mereka yang bawa banner dan t shirt patriot tu macam polis lakukan keatas mereka yang pegang banner dan pakai baju bersih??? Double standard ke polis??? atau arahan dari atas supaya jangan jentik geng patriot UMNO ni???? Double standard macam ni lah yang membuatkan imej polis jadi buruk...

Tapi nampak sangat kerajaan Kelantan lebih terbuka dari kerajaan BN pusat kerana bersikap gentleman dengan perhimpunan patriot UMNO ni... Syabas Kerajaan Kelantan , Syabas PAS.... Bukan macam UMNO tu... dah phobia dah dengan Bersih....

Gambar kat facebook http://www.facebook.com/media/set/?set=a.200394650013162.76560.100001278854644

Gambar ehsan Utusan...

Sebahagian daripada ahli pertubuhan bukan kerajaan dan Pemuda UMNO berhimpun secara aman membawa kain rentang membantah perhimpunan Bersih di Kota Bharu, semalam. - Utusan/Rosni Masri

Terdahulu, kira-kira 100 pemuda yang berpakaian serba merah mengadakan perhimpunan secara aman di hadapan ibu pejabat Pas Kelantan di sini kira-kira pukul 3 petang ini bagi mendesak Pas tidak terlibat dengan perhimpunan haram Bersih pada 9 Julai ini.

Mereka berkumpul selama 30 minit dengan membawa bendera 'patriot' dan sepanduk yang di antaranya tertulis: 'Tok Guru gi buat umrah sebab tak sir terlibat dengan Bersih, takkan puak-puak Pas tak sedar lagi', 'Pas jadi kuda tunggangan DAP dan Anwar Ibrahim' dan 'Perhimpunan Bersih yang kotor'.

Sementara itu, Anuar berkata, perhimpunan secara aman 'patriot' dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) diadakan bagi mendesak Pas supaya tidak melibatkan diri dengan Bersih kerana ia jelas mengganggu ketenteraman awam.

"Pas harus sedar siapa Ambiga Sreenevasan, seorang pejuang untuk kesamarataan agama malah dalam kes Lina Joy, beliau yang mempertahankan kebebasan agama. Apakah perjuangan Ambiga selaras dengan perjuangan Pas," katanya.


Monday, June 27, 2011

Lawak UMNO : Kata anti tapi depa buat??? Munafik ke???

UMNO mendakwa anti perhimpunan haram (haram kerana tak dapat permit polis walaupun perlembagaan membenarkannya).... macam macam dikatakan terhadap perhimpunan BERSIH 2.0... tapi boleh pula pemuda UMNO buat perhimpunan haram depan pejabat PKR??? siap ancam nak bakar bangunan tu pulak??? ganas betul... tapi mana pihak polis nak halang??? siap pakai T Shirt warna merahPatriot lagi??? awat polis tak tangkap mereka ni sebab pakai T shirt merah patriot tu macam mana polis tangkap mereka yang pakai T shirt kuning BERSIH???? Double standard atau polis ni memang balaci UMNO/BN???? Nampak sangat UMNO ni MUNAFIK????Link
nama baru UMNO : UMunafikporNO

Sila lihat video ni...
part 1 : http://www.youtube.com/watch?v=K827assUn7c
Link

Part 2 : http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kabDmx8cs08


And from Malaysiakini : http://www.youtube.com/watch?v=IYVHwi6uzDQ

Wednesday, June 22, 2011

Jawapan kepada Syed Atif...

Ini komen saya pada teks ucapan Syed Atif, orang kuat Shahidan....

we need a professional to be PKENPs's chief... not a political person .. kalau tak, kisah PPMP akan berulang...

we must differenciate between government with ruling party... sebab kerajaan berkhidmat utk semua rakyat... bukan untuk ahli UMNO saja...

dah program anjuran jabatan kerajaan, bukan anjuran parti.. sebab tu pegawai kerajaan berkata “program kerajaan dan bukan program parti”... mereka tidak kabur.. tetapi anda yang kabur... sebab tu mana parti perintah, pegawai kerajaan tetap sama, kecuali pegawai lantikan politik... kalau PAs perintah Perlis, pegawai kerajaan tu jugak yg akan bekerja... bukan nak kena lantik org PAS pulak ganti...

isu panggilan nama kerajaan PAS kelantan, kerajaan PAS Kedah tu adalah ciptaan media milik BN seperti TV3, Utusan malaysia etc... sebab media media ni tak iktiraf kerajaan PR tu...

dan ... "

...memohon kepada Tuanku Raja untuk turut sama memaksa PAS, Keadilan dan DAP untuk menerima dan meletakkan calon pilihan baginda dalam pilihanraya yang akan datang.

45. Begitu juga seharusnya diletakkan calon-calon yang dinamakan oleh Tuanku Raja di Kangar dan Padang Besar.

46. Tambahan/Pindaan: Sekiranya di pihak Tuanku Raja merasakan campurtangan “veto” baginda di dalam UMNO akan memberi impak dan kesan positif kepada parti, baginda perlu berlaku adil untuk turut memberi bantuan serupa kepada semua parti dan tidak terhad kepada UMNO semata-mata.

47. Tambahan/Pindaan: Sebaliknya, jika campurtangan itu memberi kesan negatif terhadap perpaduan dalaman parti, maka semua perlu turut sama menerima natijahnya tanpa terhad kepada UMNO semata-mata. Jangan lagi hanya UMNO sahaja yang asyik teraniaya dan terpecah belah"
... apa ke jadahnya benda ni... ???? hahahahaha sampai no words to comments... seperti kata kata peserta program Maharaja Lawak pulak rasanya...

dan ini pula komen saya pada posting Syed Atif tentang lawatan TPM...
Dah lawatan atas kapisiti Timbalan Perdana Menteri, bukan atas kapisiti tim. presiden UMNO... kena la beza antara parti emmerintah dan kerajaan la.. baru betul...

kenapa pula nak dinaikkan bendera parti.. patutnya dinaikkan bendera Malaysia....

Tuesday, June 14, 2011

Lawak UMNO : Ahmad Maselan buat lawak bodoh

Didalam memberi komen tentang perhimpunan Bersih 2.0, Ketua penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maselan buat lawak.. dengan berkata :

Katanya, perhimpunan diadakan oleh Bersih tidak boleh disamakan dengan kebangkitan rakyat di negara Asia Barat kerana rakyat Malaysia masih bebas berpolitik, berceramah, memiliki surat khabar dan portal berita sendiri, manakala kadar pengangguran tidak serius berbanding negara berkenaan.
... rakyat Malaysia masih bebas berceramah dan memiliki surat khabar..??? betul ke???
nak buat ceramah pun kena ada permit polis... dah berapa banyak cermah da yang tak dapat permit polis dan polis datang berhentikan ceramah yang sedang berlangsung...
Surtat khabar??? surat khabar kita bebas ke? atau hanya jadi lidah UMNO BN??? Ada ke diaorg siar berita seimbang??? yang kita asyik baca ialah berita pembangkang jahat... Semua akhbar harian yang keluar tiap tiap hari adalah dimiliki oleh parti BN atau kroni mereka... akhbar milik pembangkang yang keluar 2 kali seminggu dikekang dengan Akta Mesin Cetak dan contoh terbaik akibat kekangan akta ini ialah Seruan Keadilan yang ditarik balik permit hanya akibat 1 tajuk berita di muka hadapan yang tak letak tanda soal - '?' dalam isu Felda ban krup. Ini ke kebabasan yang Ahmad Maselan cakap... ??? Lawak bodoh ada la...

Di Mesir masa zaman Hosni Mubarak pun tak mengawal akhbar macam ni. Ada akhbar boleh siar berita pro pembangkang masa perhimpunan Tahrir Square dulu... dan ada akhbar yang siar berita yang seimbang

Ahmad maselan ni saya perhatikan selalu beri kenyataan yang tidak berpihak di bumi nyata.. dan sudah melebihi taraf propaganda... iaitu... selalu buat kenyataan bodoh... lagi melucukan... seolah olah beliau berada di alam beliau yang tersendiri.... Kesian UMNO mempunyai ketua penerangan yang macam ni...

Saturday, June 11, 2011

PAPAGOMO beragama UMporNO

Dengar kata Papagomo sekarang ni tengah mengedar video lucah... dia dah jadi pengedar video lucah...hari tu dia sebok dengan video yg dikaitkan dengan Anwar... sekarang ni dengan video yang dikaitkan dengan Mat Sabu pulak...

saya sikit pun tak heran kerana Papagomo ni beragama UMporNO... dan salah satu ibadat agama UMporNO ni ialah menonton video porn/lucah... sebab tu dia edar video porn/lucah sebab dia nak semua org masuk agama UMporNO dan beribadat dengan menonton video porn/lucah...

Tuesday, May 10, 2011

UMNO juara fitnah : parpukari nak kena singkir dengan geng dia...

Sedang saya surfing mencari maklumat didalam internet, saya terjumpa satu blog pro UMNO dan salah satu kempen didalam bentuk undian blog tersebut adalah untuk menyingkirkan Parpukari dari golongan BPN... dan keputusan undian setakat artikel ini adalah :

SINGKIRKAN 621 (58%)

BERI PELUANG 259 (24%)

JANGAN SINGKIRKAN 179 (16%)



Komen saya... tu la Parpukari, dok kerja mefitnah orang sangat... sekarang ni kau dah nak kena singkir dari BPN...

blog tersebut adalah :

http://kamalfarsya.blogspot.com

APAKAH INI DIA PARPUKARI
APAKAH INI DIA PARPUKARI
KALAU BETUL LAH INI DIA PATUT KITA BLOGER BPN SINGKIRKAN KERANA MEMALUKAN BLOGGER BPN YANG TELUS DALAM PERJUANGAN
PATUTKAH PARPUKARI DI SINGKIRKAN DARI BLOG BPN

Monday, April 25, 2011

Sunday, April 24, 2011

The Syrian revolution on campus - Features - Al Jazeera English

The Syrian revolution on campus - Features - Al Jazeera English

AUKU di Syria.... mula mula baca, rasa macam universiti di Malaysia... sebab no politics in campus dan ada SB di dalam Universiti menyamar jadi students...

'Deadliest day' in Syria uprising - Middle East - Al Jazeera English

'Deadliest day' in Syria uprising - Middle East - Al Jazeera English

TV3/RTM Syria...

Monday, April 18, 2011

Proton : my answer to Mahathir's blog post

This is my comment to a post by Mahathir in his blog about protectionism of Proton titled Protectionism...(he tried to defence the automotive policy set by him - high tax on imported cars and high price with low quality for proton cars).

In the 80s (BP - before proton) , my father bought a toyota corolla for a RM10k and sold it 10 years later for RM12k... when he bought the car... he made a 3 years loan... and at that time the maximum was 5 years loan to purchase the car.... now..???? The minimum is 7 years loan for an affordable repayment.. and most are on 9 years loan....????

What does a 9 years loan means???? the car will be a 9 years old car and it's a old car already... and people had to buy a new one to replace it (especially for a proton)... which leads us people to be all the time under loan servicing....

During my father's time - before proton... after 3 years, they already finished their payment for the car loan and the car is still in a very good condition...

Now... To maximized the usability of their car, to service them at least for 10 years, they bought imported cars which is more quality than proton...
This is the reason why Proton market share is reduced to 35% now....

So what Proton should do???
1. Make more quality cars so that we don't have to buy Japanese cars to last for 10 years at least... Proton should start with improving the power window first.... Be stright with their suppliers which now supply Proton with sub standard components...
2. reduce the Proton price at least to the price that we sell in other countries... (which is much cheaper than in Malaysia)... if we can sell it with that price oversea.. why can't we sell it at the same price in our own country..??? if not we still has 'bermentaliti dijajah' in our minds... we should look after our own people first...! when Proton is cheaper... and with high quality... people will buy proton volunteraly... no need for high imported car tax anymore... with cheaper protons, means less years to service the car loans.. and more money can be save for other things... or to buy another proton....

Sunday, April 17, 2011

Nigerian election VS Malaysian election

Looks like election in Nigeria is more free than in Malaysia... We are worse than this African country... with public rally... TV station coverage on opposition parties and a live debate.... watch it yourselves....

http://english.aljazeera.net/news/africa/2011/04/2011416233540878922.html

or

http://english.aljazeera.net/news/africa/2011/04/2011416233540878922.html

Tuesday, April 12, 2011

Pilihanraya Sarawak : Malaysiakini menjadi mangsa serangan

Update: mirror site di http://60.48.150.26/bm/ pun sudah kena attack pada tengah hari 13 April....
__________________________

A cyber attack beginning at 11am today shut down Malaysiakini servers simultaneously, making the website inaccessible to readers four days ahead of the Sarawak election.

The Malaysiakini technical team has determined it to be a denial-of-service attack, where an attacker uses computers in different parts of the world to swarm Malaysiakini servers to the point that they are unable to cope with the massive traffic.

Both our servers, which are hosted at two data centres – TM Brickfields and Jaring – have been affected by the attack. It is learnt that the attack was launched from overseas.

Malaysiakini has posted all of today’s reports in Facebook. Readers can access Malaysiakini in full via Facebook Notes.

We will soon be making our reports, especially those on the Sarawak election, available on http://malaysiakinicom.wordpress.com or
http://malaysiakinicom.blogspot.com.

For Malaysiakini’s Chinese-language website, please go to http://www.facebook.com/mkinicn and http://malaysiakini-cn.blogspot.com/.

For Bahasa Malaysia, go to http://www.facebook.com/mkinibm.

Malaysiakini is also working to bring up a new set of servers.

We apologise for the technical problem and we will keep readers informed of developments via Facebook and Twitter.

Similar to attacks on ‘Sarawak Report’

The attack on Malaysiakini came three days after Sarawak Report, a website which has been critical of Chief Minister Abdul Taib Mahmud, was shut down by a similar assault.

According to site founder Clare Rewcastle Brown, the attacks has been building up with interruptions over the past week, culminating in a concerted attack over the weekend.

She explained that web experts said it was a distributed denial of service attack – the type that brought down Wikileaks at one time.

In a DOS attack, multiple bots, or programmes running on servers or personal computers in different countries are used to bombard a site’s server with multiple requests to view the site.

The ‘bots’ will repeat the request for data so many times they flood the server, beyond its ability to respond.

Sarawak Report has this morning moved to a new address – http://www1.sarawakreport.org/

Alternative websites where you can access Malaysiakini for FREE:

WordPress: malaysiakinicom.wordpress.com

Blogspot: malaysiakinicom.blogspot.com

Sunday, April 10, 2011

Utusan dah kemarau isu/idea....

Aik.... dah tak ada berita yang lebih penting lagi ka sampai Anwar berang pasai soalan tentang jam Omega pun boleh jadi front page news....???? Ni lawak apa ni...?? Lawak UMNO/Utusan Meloya kot....??? Mana berita pilihanraya Sarawak??? Mana laporan ucapan Najib di Kuching semalam???? Mana berita/gambar Bik Mama Rosmah tu???? Mana berita serangan terhadap PAS/PKR/DAP??? Atau dah Utusan Meloya dah bankrup/kemarau idea/isu dah???



Tapi adakah Anwar berang seperti dilapor oleh Utusan Meloya....??? sila lihat video berikut....

Wednesday, April 6, 2011

Datuk Yahya Yeop Ishak : pegawai memerintah polis dalam peristiwa Memali

Anda masih ingat dengan peristiwa Memali...?? pegawai memerintah polis didalam peristiwa Memali adalah Datuk Yahya Yeop... dan ini maklumat tahun 2006 yang saya perolehi mengenai beliau....

In the other incident, a three-storey bungalow in Damansara Heights owned by former Federal CID director Datuk Yahya Yeop Ishak, 73, is believed to have been destroyed after lightning struck the home. The Gamuda Holdings director received a phone call from his maid about 3.30m telling him the house was on fire. His wife and fellow former senior police officer, Datuk Zakiah Laidin, son, Hasni, a daughter-in-law, for grandchildren and four maids were in the house when it caught fire. They escaped without injury.

The lightning strike is believed to have caused a short circuit in a bedroom, razing the house in minutes. City Fire & Rescue Department senior operations commander Anuar Harun said the fire was brought under control in 25 minutes by 48 firemen from the Jalan Hang Tuah, Sentul and Sri Hartamas fire stations.

“About 80% of the third floor was destroyed while the first and second floors did not suffer from extensive damage,” he said. Yahya, who was not at home at the time, was thankful no one was hurt when the fire broke out. “I told my maid to make sure everyone got out,” said Yahya, who retired from the police force in 1987.

Tu dia... UMNO kedah kantoi dengan audit...

Febuari lepas UMNO Selangor dan GAPS membuat bising kata terdapat "penyelewengan wang rakyat yang dilakukan oleh PKR Selangor" yang dituduh "menyalahgunakan wang rakyat apabila membiayai penginapan kira-kira 500 perwakilan pada Kongres PKR tahun lalu yang kesemuanya berjumlah RM80,500."...

Tau tau yang dibuktikan oleh audit yang menyalahgunakan wang rakyat untuk kepentingan parti adalah UMNO Kedah... sila tengok ni...

Duit GLC KEDAH depa belanja buat program UMNO..!!

http://sanusisetpol.blogspot.com/

Update :
dan lagi dokumen boleh dilihat di sini... (right click dan select 'copy image location' dan paste kat net browser windows/tab)

Thursday, March 10, 2011

Friday, March 4, 2011

Siapa Pengkhianat???

Wednesday, March 2, 2011

Dari Blog Dr. Asri : HIDUPKAN ISTILAH ‘WANG PEMBAYAR CUKAI’ DALAM MEDIA

Dari blog Dr Asri, Bekas Mufti Perlis....

HIDUPKAN ISTILAH ‘WANG PEMBAYAR CUKAI’ DALAM MEDIA
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
(sertai facebook DrMAZA.com)

Istilah memainkan peranan penting dalam menyedarkan penggunanya dan pendengar. Seringkali media melaporkan bantuan atau belanja yang dikeluarkan oleh kerajaan digambarkan seakan itu adalah harta kerajaan atau orang politik yang terbabit. Maka bantuan yang disalurkan seakan dari sifat pemurah kerajaan seperti disebut ‘kerajaan bermurah hati membantu’.

Rakyat seakan bagaikan peminta sedekah. Begitu juga apabila ada penyelewengan ataupun pembaziran, maka rakyat yang tidak faham merasakan yang rugi hanyalah kerajaan atau duit orang politik, sedangkan mereka lupa wang tersebut adalah wang mereka. Maka di sini disebutkan beberapa perkara;

i. Samada kita sedar atau tidak, setiap rakyat negara ini membayar cukar kepada kerajaan. Ini merangkumi cukai pendapatan, cukai langsung dan tidak langsung. Harga barangan yang kita beli dalam negara ini sebenarnya kita bayar bersama harga cukai. Di Malaysia kita membeli kereta dengan harga yang tinggi disebabkan faktor cukai. Begitu juga segala barangan, makanan dan stesyen TV yang dibeli merangkumi harga cukai. Maka, setiap rakyat kena tahu bahawa mereka sebenarnya setiap hari membayar cukai kepada kerajaan. Justeru wang kerajaan adalah wang rakyat.

money1.jpg

ii. Maka, wang yang dibelanja oleh mana-mana kerajaan; samada BN atau PR atau istana-istana dalam negara adalah wang rakyat yang membayar cukai secara langsung atau tidak langsung, sedar ataupun tidak sedar. Istilah ‘wang pembayar cukai’ atau taxpayers money, atau harta awam sepatutnya sentiasa dipakai dalam media dan ungkapan rakyat.

Justeru, apabila kerajaan membelanja untuk sesuatu projek atau menyalurkan harta kepada mana-mana pihak, hendaklah dilapor atau disebut “kerajaan menggunakan wang pembayar cukai atau harta rakyat untuk projek itu dan ini”. Jika berlaku pembaziran, hendaklah dilapor dan disebutkan “kerajaan telah membazirkan wang pembayar cukai, atau merosakkan harta awam, merugikan wang rakyat”.

iii. Ungkapan ini penting supaya orang-orang politik sedar bahawa bantuan dan peruntukan yang mereka salurkan kepada rakyat bukan wang poket mereka, atau harta peribadi mereka sehingga mereka boleh mendabik dada bangga. Sebaliknya, ia sememang harta rakyat. Begitulah rakyat, mereka tidak boleh tertipu dengan merasakan seolah-olah bantuan yang diumumkan oleh orang-orang politik itu dari ‘harta persendirian’ tokoh politik tersebut, sebaliknya ia memang harta rakyat yang diuruskan oleh orang-orang politik. Ini boleh mengelakkan perasaan rakyat yang merasakan mereka bagaikan peminta sedekah kepada kerajaan dan mengelakkan orang-orang politik lupa diri terhadap wang awam yang mereka belanja atau isytiharkan dalam kempen politik mereka.

iv. Sesebuah kerajaan BUKAN dipuji kerana mereka berbelanja dengan wang rakyat atau wang pembayar cukai itu, tetapi mereka dipuji kerana pengurusan yang cemerlang dan amanah dalam mengendalikan harta awam atau harta rakyat. Ertinya, jika kerajaan berjaya mengendalikan harta rakyat dengan cemerlang dan amanah, maka kerajaan itu dipuji dan disokong, begitu juga sebaliknya.

v. Istilah ‘taxpayers money’, atau ‘taxpayers fund’ atau ‘taxpayers dollar’ sering digunakan dalam media negara maju apabila memperkatakan tentang pembelanjaan ataupun pembaziran oleh pihak kerajaan. Istilah seperti ini sebenarnya boleh membantu mengelakkan kecuaian kerajaan dan dalam masa yang sama boleh menyedarkan rakyat tentang hakikat wang yang digunakan oleh pihak kerajaan. Istilah ini juga patut dihidupkan dalam negara kita.

linkwithin.com

Dalam isu Khutbah Jumaat di Pulau Pinang dan Non-Muslim masuk kedalam Masjid, ianya menyerlahkan akan KEJAHILAN pemimpin UMNO tentang hukum hakam Islam... Other Related Posts

..