Saturday, September 5, 2009

isu kuil seksyen 19, Khir Toyo tak runding dengan penduduk seksyen 18 dulu ke???

Dalam isu pemindahan kuil seksyen 19, Khir Toyo berkata yang satu tapak sudah disediakan di seksyen 18 untuk kuil seksyen 19 dipindahkan di sini dan kerajaan negeri dibawah BN sudahpun membelanjakan sebanyak RM600,000 untuk tujuan ini... tetapi...... ini soalan saya kepada Khir Toyo...

Section 18 tu dah ada kuil kat bridge keretapi berhampiran stesyen komuter Shah Alam.. kenapa pula nak dipindah kuil seksyen 19 ke section 18??? penduduk seksyen 18 tak di beritahu ke rancangan Khir Toyo ni??? ada pihak UMNO/BN masa itu buat rundingan dengan penduduk seksyen 18 seperti kerajaan PR buat dengan penduduk syeksyen 23??? padahal seksyen 18 tu kawasan perumahan dan majoriti adalah melayu... sedangkan seksyen 23 2/3 adalah lebih kepada kawasan industri dan tapak cadangan itu lebih jauh dari perumahan dan lebih dekat dengan kilang serta kolam kumbahan IWK. Nampak sangat isu di section 23 ni adalah hasil cucuk UMNO untuk merampas Selangor secara kotor.... dengan bermain sentimen ugama...

UPDATE...

Saya telah berkunjung ke blog pro UMNO salah seorang yang memberi komen posting ini.. dan terjumpa akan kronologi aduan masalah kuil seksyen 19 dibawah gambar kuil tersebut...

Apa yang dapat dirumuskan dari kronologi adalah...:
Dari tahun 2000 ke 2007 (8 tahun) UMNO BN tidak dapat/gagal untuk memindahkan kuil tersebut.
PR berjaya untuk mendapatkan persetujuan pihak kuil untuk berpindah selepas 1 tahun lebih sahaja.. (31.05.2005 )
Tapak cadangan kuil di seksyen 23 adalah sebenarnya dicadangkan sendiri oleh UMNO/BN tetapi ditolak oleh pihak kuil yang kemudiannya dizaman PR bersetuju untuk dipindahkan disitu. (15. 09. 2006 )
Wakil rakyat PR peka kepada aduan rakyat dimana usaha untuk menyelesaikan masalah di seksyen 19 dilakukan sejurus sahaja PR berkuasa iaitu selepas mendapat aduan dari penduduk seksyen 19 (April 2009)

Selain dari kronologi ini, penulis blog tersebut (che_wan) juga memberikan komen pada posting saya ini dan dapat saya dirumuskan bahawa tapak kuil di seksyen 18 adalah lebih dekat dengan rumah orang dari tapak di seksyen 23.(
"Jarak diantara kuil dan rumah Rodziah cuma dipisahkan oleh sungai kecil dan sebuah nursery".). dan penduduk seksyen 18 tidak pula berarak membawa kepala lembu dan bersikap hooligan/barbarian kepada pemimpin kerajaan negeri masa itu... ini memcerminkan bahawa terdapat pihak yang mencucuk penduduk seksyen 23 untuk bertindak sedemikian.. siapakah pikak yang mencucuk tu????? pembaca boleh fikirkan sendiri....

12 comments:

che_wan said...

Salam tuan blog.

Biarlah aku yg jawab, sebenarnya cadangan untuk membina kuil di seksyen 18 telah dibantah oleh Adun Batu Tiga iaitu Rodziah.

Difahamkan ini adalah kerana lokasi tapak kuil itu terletak berhadapan rumahnya di seksyen tersebut. Jarak diantara kuil dan rumah Rodziah cuma dipisahkan oleh sungai kecil dan sebuah nursery.

Kami dah meninjau tempat tu dan tapak tu telahpun dipersetujui oleh jawatan kuasa penduduk disitu

Soalan hang ni aku rasa elok hang tanyakan kepada Rodziah dan bukannya Khir toyo. Kalau nak tuduh UMNO pun biaqlah berfakta.

Jangan main hentam ikut sentimen dendam saja. Ini isu agama bukannya politik murahan seperti yang puak2 hangpa dok main selama ni.

Anonymous said...

Che Wan.... Pandai la pulak kita cakap pasal isu agama ni. Sebelum ni banyak Masjid dibina dekat dengan rumah Melayu masjid dan surau Umno dok diam je. Tiba-tiba yang sek 19 orang kita buat kecoh kalaupun tak setuju dah namanya dialog.. berdialog la macam orang yang matang bukan dengan cara tak bertamadun. Aku rasa hang sebagai orang Umno macam aku ni wajar rasa malu... ihlas

che_wan said...

Hahaha...anon, hang orang Umno ka ?

Hang toksah dok temberang laa...

Hahahaha...hindu mana boleh masuk Umno weiii...

Hang masuk Pas boleh laa pasai depa ada bukak keahlian untuk hindu macam hang.

Hahahaha...

Anak Perelih said...

Che Wan... kan anda dah mengaku lokasi si seksyen 18 itu lagi hamoir dengan rumah orang.... kalau ianya hanya "cuma dipisahkan oleh sungai kecil dan sebuah nursery" dari rumah Rodziah, maknanya ianya juga hampir denan rumah orang lain... Rumah Rodziah bukan terletak beratus ratus meter dari rumah orang lain dan ianya juga bukan rumah sebuah sebuah (banglow) seperti banglow Khir Toyo... sedangkan lokasi di selsyen 23 adalah lebih jauh dari itu dengan rumah orang.... ini menunjukkan lokasi selsyen 18 adalah kurang sesuai dibandingkan dengan lokasi seksyen 23... dari komen saudara juga, dapat dilihat mereka di seksyen 18 termasuk Rodziah adalah lebih bertamadun dan bertimbang rasa dari puak puak di syeksyen 23.. mereka tidak membuat demo mengarak kepada lembu dan tidak bertindak seperti hooligan/barbarian didalam majlis dialog dengan Khir Toyo masa itu (jika ada majlis dialog la)... sehingga Khir telah membelanjakan RM600,000 untuk menyediakan tapak kuil.... syabas penduduk seksyen 18... itu beza penyokong PR dan UMNO....

BTW.. adakah jawatankuasa penduduk (ie ketua UMNO cawangan) bersetuju apa saja keputusan Khir Toyo? tanpa membantah untuk memindahkan kuil ke kawasan mereka?

che_wan said...

Ni anak perelih oiiii... hang pi try cari kat google map.

Hang tengok kat peta seksyen 18 pastu hang cari jalan Rumbia 18/26. Kat situ lah rumah Rodziah.

Hang tengok dulu laa kawasan tu macam mana... jangan dok bercakap meraban macam orang hilang akai.

Tapak tu jauh daripada rumah orang cuma Rodziah tak suka sebab bila dia bukak pintu saja dia akan nampak bumbumg kuil tu.

Takkan yang ni pun aku kena suap kat hang. Nampak sangat hang dok menulis tanpa fakta...cuma ambik hearsay saja.

Lain kali sebelum tulis apa2 artikel, tolong check perabih dulu fakta dia nuu. Bukannya apa, takut kalau tak betoi, nanti jadi fitnah pulak.

Lagi satu, hang tau dak draf undang2 pembinaan tempat beribadat untuk bukan islam di malaysia 1985? Cadangan tapak kuil di seksyen 23 tu melanggar semua undang2 didalam draf ni. Saja Khalid Ibrahim buat tak tau.

Takkan draf ni pun aku kena suap kat hang jugak. Nanti senang2 hang pi cari.

p/s: Nyatakanlah kebenaran walaupun pahit. Aku memang pro kerajaan, tapi taklah aku taksub macam sesetengah penyokong Pas. Sesekali tu aku hentam jugak Umno tu. Yang salah tu salah laa.

Anak Perelih said...

Che_wan... bukan hang jugak yang tulis.. "cuma dipisahkan oleh sungai kecil dan sebuah nursery"

Macam mana pulak "jang" kalau ianya "cuma dipisahkan oleh sungai kecil dan sebuah nursery"???

Anak Perelih said...

Che_wan... bukan hang jugak yang tulis.. "cuma dipisahkan oleh sungai kecil dan sebuah nursery"

Macam mana pulak "jauh dari rumah orang" kalau ianya "cuma dipisahkan oleh sungai kecil dan sebuah nursery"???

che_wan said...

Hahahaha...baguih laa hang suruh depa baca blog aku, sekurang2nya depa akan dapat info dari aku tentang cerita sebenar kuil ni.

Hang cari dak lagi google map rumah Rodziah dgn kawasan Kuil tu di seksyen 18 ???

Lepaih ni pembaca blog hang akan dapat tahu cerita sebenar dan dapat membezakan antara hearsay dari hang dan juga fakta dari aku.

Hahaha....Terima kasih laa kerana promote blog aku secara percuma. Semoga Allah tambah pahala hang di bulan Ramadhan ni.

Aku rasa dah cukup aku hujah dengan hang. Semua fakta dah aku bagi, cuma kalau hang nak detail lagi kenalah hang cari sendiri.

Cuma aku nak ingatkan hang dalam isu kuil ni, kita patut tau nak bezakan yang mana satu tuntutan agama dan juga politik.

Jangan lah semua benda nak dipolitikkan. Cuma hang bayang kalau benda ni kena kat hang, marah ka dak ?

Aku dah tengok sendiri kejadian di kampung rawa berikutan isu kuil dulu yang di bina didalam kawasan maoriti melayu dan bersebelahan masjid. Dan aku tau betapa besar kesannya terhadap sentimen perkauman. So, jangan hanya pandang melalui sudut politik, cuba halusi dari penelitian ugama.

Baca ayat Al kafirun dan cuba fahami betoi2 maksud dia.

InsyaAllah hang akan dapat jawapan nya.

Sekian dari aku, Selamat berbuka puasa.

good man said...

orang islam bodoh macam babi. patut mati punya agama. muslim semua otak kering. cipta nama bodoh ada lah.

Aimar said...

Jangan marah atau melenting apa yang good man katakan..

Siapa mula dulu? hehe..

AMNOBODO said...

>>>>>>>>> che_wan said...
Hahaha...anon, hang orang Umno ka ?

Hang toksah dok temberang laa...

Hahahaha...hindu mana boleh masuk Umno weiii...

Hang masuk Pas boleh laa pasai depa ada bukak keahlian untuk hindu macam hang.

Hahahaha...
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

inilah dia jawapannya bila tak leh nak jawab mender nih >>> Sebelum ni banyak Masjid dibina dekat dengan rumah Melayu masjid dan surau Umno dok diam je.

udah-udah ler tuh UMNO haprak oittt

Anonymous said...

Penduduk Sek 19 tidak mengetahui adanya kuil berhampiran rumah yg dibeli th. 1988.
Semasa pindah ada kuil kecil usang dikawasan terbiar digunakan penduduk setinggan dkt jln k/api. Bila mlm gelap, bila hujan banjir. PKNS janji kuil akan dipindahkan. Th 2003 PKNS arahkan kuil pindah ke Sek 18, tapi kuil tidak pindah. Th 2005 setinggan pindah. Kuil semakin aktif apabila penduduk dari kawasan lain mula besarkan sedikit demi sedikit selepas bekalan elektrik dimasukkan. Jun 2006 bekalan air masuk kekuil. Ubahsuai besaran dibuat. Persatuan penduduk hantar aduan kpd DYMM Sultan. 2 papantanda “Tanah Milik PKNS, Penceroboh didakwa” dipasang. Tapi, ubahsuai dibuat juga. MBSA britahu campur tangan pemimpin MIC bila ambil tindakan. Pihak kuil berani ceroboh buat ubahsuai tanpa pelan & permit PBT. Kenapa mereka besarkan kuil itu? Mereka tahu disitu tapak rumah PKNS sebanyak 16 unit. Okt 2006, 7 org penduduk berjumpa bekas MB DSKT dgn harapan masalah diatasi. Sudah banyak aduan tapi jawapan “Tunggu arahan SUK”. Penduduk kecewa DSKT tidak tegas menyelesaikan isu ini. Jan 2007 kuil dah jadi 5 bilik. Gangguan bising lagu Hindu setiap hari. Bila buat keramaian mereka bergendang berjam2, ada upacara pemujaan, ada perarakan bawa patung sambil bergendang. Banyak masalah sampingan bila mereka berkumpul ramai disitu. Julai 2007 penduduk hantar bantahan kpd Biro Pengaduan Awam JPM dan BPR. Pada masa itu keramaian besar sedang diadakan. Pd 29/12/2007, MBSA maklumkan kuil akan pindah ke Sek 22. Selepas PR berkuasa Mac 2008 pemindahan dibatalkan alasan tapak itu jauh ke dalam. Pihak kuil pasang bendera PAS dan PKR pd notis larang ceroboh. Pemuda kuil kata dua2 parti sokong tak payah pindah. Julai-Dis 2008 gangguan bising sudah keterlaluan. Muncul geng 303 sering bising, mabuk & berani ugut penduduk bila ditegur. Dis 2008 ubahsuai kuil dibuat lagi. Aduan2 & perjumpaan2 dgn pihak berkuasa tiada perubahan. Bila keadaan sudah kronik penduduk mohon bantuan NGO. Tetapi kumpulan NGO Islam yg datang membantu dituduh membuat provokasi didalangi penyokong UMNO. Rujuk blog AP Shah Alam pd 10/1/2009 Persoalan Kuil 19 & tindakan Pewaris & 12/1/2009 Undang2 DS atau BN. Kenapa YB lebih membela pihak yg menceroboh & mengganggu ketenteraman awam?. NGO dirikan gelanggang elak kawasan diceroboh lagi. Selepas campur tangan NGO kuil senyap sekejap, tapi selepas itu seorg sami India mari pindah kekuil itu. Tak pernah ada sami menetap dikuil itu selama 20 th. 5/5/2009 aduan kpd MB minta kuil pindah. 8/5/2009 YB Adun jwb akan pindah selesai masa terdkat. Pilihan mereka Sek 23. Bantahan 23 jadi isu Negara. Bila kepala lembu diusung tanda protes semua buka mata. Ramai melenting konon hina agama Hindu. Pemimpin Hindu dan pengunjung kuil 19 tidak pernah peduli sensitiviti penduduk berhampiran. Gangguan bising berlaku lagi pada Ogos-Dis 2009. Kuil masih aktif hingga hari ini. Kenapa pemimpin Islam BN & PR tidak ambil berat untuk atasi masalah penduduk kawasan majoriti Melayu Islam? Jika pemindahan diteruskan masalah akan selesai.
Dodi, Shah Alam.

linkwithin.com

Dalam isu Khutbah Jumaat di Pulau Pinang dan Non-Muslim masuk kedalam Masjid, ianya menyerlahkan akan KEJAHILAN pemimpin UMNO tentang hukum hakam Islam... Other Related Posts

..