Saturday, September 26, 2009

isu SELCAT... jawapan kepada Tulang Besi Malaysiawaves

Merujuk kepada komen Tulang Besi dan beberapa yg lain dalam postingnya.."

Dato Hasan Ali Mahu Pertahan Mereka Yang Khianati PAS?

". ini jawapan saya...

Nampak sangat Tulang besi karat ni tak mengetahui situasi di Perlis... sampai keperingkat personal attack... macam perangai puak puak UMNO pulak Tulang Besi ni... tak boleh jawab.. serang peribadi...

Kalau ikut puak 'erdogan' ni.. maka satu kerusi pun PAS takkan menang di Perlis sampai bila bila.... malah di Malaysia kecuali di Kelantan...

Kalau ko bagi hujah yang terengganu ni terlepas.. bagaimana pula di Selangor sendiri serta diperak??? kawasan yang PAs pernah menang tahun 1999 dulu pun PAS kalah di tahun 2008???? PAS hanya menang di kawasan bandar macam di Shah Alam.. dan kawasan bukan Melayu ramai... sedangkan PAS bertanding banyak di kawasan Melayu majoriti... orang di kawasan luar bandar ni susah dapatkan info alternatif.. yang ada hanyalah media MSM... jadi untuk menangkis propaganda UMNO ni bukan melalui kenyataan akhbar.. tetapi tindakan PAS... Sebab itu peratus undi Melayu di Bukit gantang turun... sebab apa... ??? sebab ramai termakan PAS ni ikut telinjuk DAP... jika di Kedah DAP hingga boleh keluar PR (mujur LKS pujuk).. tetapi kenapa di tempat lain PAS tak boleh berbeza pendapat dari DAP??? PR bukan seperti BN... dimana dalam BN semua kena ikut cakap UMNO (ini yang non malay marah).. tetapi dlam PR bebas mengeluarkan pendapat masing masing mengikut darsar parti...

Keadaan di luar bandar tidak sama dengan di bandar.. da di Perlis/kedah/ tidak sama dengan di Kelantan.. di terengganu juga berbeza... Di Kelantan, PAs dah menguasai hampir 20 tahun... rakyat dah tahu macam mana kerajaan PAS...dan macam mana propaganda UMNO pun, ianya senang bagi rakyat menilai dan menolak.. dan dengan sikap terhadap UMNO yang selama ini UMNO menekan kerajaan PAS... maka semua orang paham akan penolakan terhadap UMNO

Tetapi di negeri Melayu lain (perlis, kedah, terengganu, kawasan Melayu majoriti di Perak dan Selangor... situasi ini berbeza... kerana PAS tidak berkuasa... ditambah lagi maklumat alternatif dari PAS kurang dimana Harakah pun susah didapati... bagaimana hendak menolak propaganda UMNO??? bagaimana untuk menafikan pembohongan UMNO yang mengatakan PAS sebagai mengikut telunjuk DAP..??? PAS akan kehilangan sokongan dari golongan yang tidak berpihak kepada mana mana parti... Penyokong PAS akan stay sokong PAS... Jadi sampai kesudah susah bagi PAs untuk menang di kawasan ini...

Saya tidak bermaksud untuk bekerjasama dengan UMNO... apa yang PAS lakukan adalah untuk menegakkan yang benar dan dasar parti... dan PAS mesti mempunyai suara terhadap sesuatu isu... walaupun ianya tidak sependapat dengan DAP.... dan dengan ini juga membuktikan PR tidak seperti BN dimana didalam BN terdapat satu parti dominan (UMNO) yang mana parti komponen lain mesti menurut cakap UMNO ini...

Selain dari itu, dalam kes siasatan Selcat itu, yang disiasat adalah ADUN UMNO... Pegawai daerah tu cuma saksi untuk mendapatkan maklumat tentang apa dah jadi... jadi gunakan lah saksi ini sebaik mungkin... nak tanya soalan, tanyalah... tapi bukan tanya soalan sampai suasana menjadi tegang /konfrantasi (confrantation... bukan konfrantasi Sukarno tu.. Tulang Besi ni pi study di US saja tapi tak tau makna perkataan tu... atau saja buat tak tau sebab tak boleh balas hujah aku).. kalau soalan diutara seperti didalam prosiding hari tu.. pegawai daerah akan bersikap defensive... dari segi psycologi bila diaorg bersikap defensive, mereka akan menentang balik dan satu apa maklumat tak dapat... bila satu apa maklumat tak dapat.. macam mana nak ambil tindakan terhadap ADUN UMNO/BN yang menyeleweng wang rakyat tu???? Hasan Ali tidak mempertahankan UMNO .. tapi menegur cara soalan diutarakan yang macam memalukan pegawai daerah.... Tulang Besi sahaja yang mengatakan Hassan Ali mempertahankan UMNO... nampaknya yang membuat cerita dongang ni hanyalah Tulang Besi... mungkin masih biol dengan ubat bius pembendahan itu hari.... bila masa pula Hassan Ali menggadai maruah Islam dan PAs????

12 comments:

MeriamBuluh said...

Anak perelih tak payah susah2 lah dok jawab komen Tulang Besi tu..semua blogger PR yang tak sehaluan dengan beliau dikira Fraksi UMNO..
Sebab tu Roslan SMS bercerai talak 3 dengan mamat nie...

Nizam Mahmud said...

Bro,

Dalam hal ini, hang dan Hasan Ali yang salah.

Saya tak setuju dengan saranan Hasan Ali bahawa sessi SELCAT kena dalam keadaan tertutup.

Pasal soalan yang di tanyakan, biar lah dia nak tanya apa. Yang jadi hakim sebenarnya adalah rakyat sendiri.

Rakyat akan tentukan bukan saja yang disoal itu sudah telus atau pun tak tapi rakyat akan tentukan ahli panel SELCAT sudah menunaikan tanggungjawab mereka itu sebaik mungkin.

Alasan hang bahawa mereka itu hanya menjalankan tugas seperti yang diarahkan adalah dangkal sekali.

Kalau macam itu tak perlu lah kita marahkan FRU pukul ahli PAS sampai berdarah.

Tak perlu la kita marahkan mereka tembak ahli PAS sampai separuh nyawa ahli PAS di Terengganu.

Mereka cuma ikut arahan! Tak ada pilihan!

Dalam hal ini, saya setuju dengan Tulang Besi, otak hang ini memang ada tak betul. Sama jer dengan Murahguru58 tu.

Nizam Mahmud said...

Hang ni polis ka anak perelih?

Bagus lah ahli PAS dan pemimpin PAS ditangkap dan diseksa dalam ISA.

Orang yang menyeksa tu tak salah! Mereka cuma ikut arahan.

Lain kali FRU patut tembak lagi gas pemedih mata dalam masjid. Tembak banyak2 sikit. Biar Hj Hadi batuk2 pedih mata. Kalau koma terus lagi bagus.

Jangan bimbang FRU, orang PAS macam anak perelih kata hang semua tak bersalah, hang cuma ikut arahan! Hang tak ada pilihan!

Nizam Mahmud said...

Semua tentera Musyrikin yang terbunuh dalam Perang Badar, perang Uhud dan perang yang lain nya semuanya tak bersalah!

Mereka cuma ikut arahan! Mereka tak ada pilihan!

Otak hang memang dah mereng.

Anak Perelih said...

Nizam Mahmud....

kalau itu hujah anda.. kalau PR berjaya membentuk kerajaan Malaysia selepas PRU13 nanti.. nak kena buang semua penjawat awam ke??? Habis sapa nak menjalankan dasar kerajaan PR Malaysia nantiu????

Penjawat awam akan masih bertugas.. polis, tentera, etc.. yang akan diminta berundur adalah mereka yang diatas tu... ramai tentera, penjawat awam, FRU dan polis yang menyokong PR... tapi kebanyakannya adalah berjawatan rendah/sederhana

Nizam Mahmud said...

Anak perelih,

Saya jawab satu persatu;

1. Tiada siapa yang suruh buang semua penjawat awam. Adakah anda ingin menuduh semua penjawat awam bersubahat dengan BN?

2. Anda sendiri kata "ramai penyokong PR tapi kebanyakannya adalah berjawatan rendah/sederhana"

Hakikatnya dalam sektor kerajaan, banyak rungutan tentang bagaimana kalau hendak naik, hendaklah pandai membodek bos ataupun kenal dengan tokoh2 politik.

Mereka yang menyokong ini kebanyakannya adalah mereka tak mahu nak bodek semata-mata untuk naik ataupun mereka yang tidak sanggup bersekongkol dengan ahli politik jahat dalam membuat kerja-kerja terkutuk.

Mereka inilah yang akan dinaikkan berdasarkan pada prestasi dan merit kerja dan bagaimana mereka hendak naik jika bos-bos yang korup tidak dinyahkan?

Anda mahu pegawai kerajaan yang korup ini terus mentadbir andainya PR memerintah?

Tepuk dada tanya selera.

3. Fokus isu ini adalah SELCAT dan DO. DO ini adalah Pegawai Daerah, bukannya pegawai biasa dan mempunyai kuasa yang meluas untuk peringat daerah.

Apakah dengan menyoal mereka yang bersekongkol UMNO ini, maknanya kita bermusuh dengan semua penjawat awam?

4. Saya bagi contoh, institusi kehakiman. Dalam skandal Lingam, pelbagai nama hakim telah disebut. Apakah jika PR memerintah, kita akan kekalkan hakim2 ini atas alasan 'mereka terpaksa', 'ikut arahan' dan sebagainya?

Saya percaya banyak lagi hakim peringkat bawahan seperti hakim2 mahkamah seksyen, ataupun sesetengah hakim mahkamah tinggi yang berintegriti dan boleh menggantikan mereka.

5. Saya bukan Ulama malah bukan penyokong PAS tapi anda sebagai ahli PAS patut tahu hukum hakam.

Kita wajib taat pada ibu bapa. Kata la ibu anda suruh pergi mencuri dan anda pergi mencuri.

2 soalan berkenaan hukum, 1. Apakah hukumnya, wajib, harus atau haram ikut arahan ibu anda itu? dan ke 2, anda, sebagai seorang akil baligh boleh dilepaskah dari hukuman dan tidak dikira berdosa dengan alasan cuma ikut arahan ibu saja?

6. Terbukti dalam kes Perak, sebagai contohnya Setiausaha Negeri, Setiausaha Dewan berpihak pada siapa?

Dan kalau hendak tahu kenapa begitu jadi nya di Perak, tanyakan pegawai2 tinggi ini sejarah perkhidmatannya bagaimana? Dia naik atas rekomen siapa? Dia rapat dengan tokoh politik mana dahulu?

Apakah anda ingin mengatakan bahawa puluhan tahun lamanya BN memerintah, pegawai2 tinggi kerajaan Negeri Selangor itu tidak sama keadaannya dengan yang di Perak?

Fikir-fikirkan lah.

Anak Perelih said...

Nizam... nampaknya anda sendiri menyanggah posting saudara sebelum ini... Nampaknya anda yang mereng, Nizam....

Dan lagi satu.. dalam tentera, polis, mereka kena mengikut displin pasukan sendiri... bukan seperti kita orang awam ni... diaorang kena ikut arahan ketua, kalau tak akan diambil tindakan...

Hendak memecat penjawat awam...bikan macam dalam swasta, boleh pakai pecat saja... kena ikut prosedur dan jika mereka melakukan kesalahan... jika tidak, kerajaan boleh disaman...

Nak soal DO, soal lah... tapi kena lah cara elok caranya.. Dalam video youtube Tulang Besi siarkan... cuba lihat cara Teng soal.... Azmin soal tu kira OK la walau nampak menyalahkan DO tersebut, bukan ADUN BN?UMNO... perlu diperbaiki lagi...

Memang anda bukan penyokong PAS... sebba anda penyokong PKR... mungkin ex UMNO atau dari fraksi Liberal dalam PKR (ex PRM)...


Alasan hang bahawa mereka itu hanya menjalankan tugas seperti yang diarahkan adalah dangkal sekali.

Kalau macam itu tak perlu lah kita marahkan FRU pukul ahli PAS sampai berdarah.

Tak perlu la kita marahkan mereka tembak ahli PAS sampai separuh nyawa ahli PAS di Terengganu.

Mereka cuma ikut arahan! Tak ada pilihan!

Bagus lah ahli PAS dan pemimpin PAS ditangkap dan diseksa dalam ISA.

Orang yang menyeksa tu tak salah! Mereka cuma ikut arahan.

Lain kali FRU patut tembak lagi gas pemedih mata dalam masjid. Tembak banyak2 sikit. Biar Hj Hadi batuk2 pedih mata. Kalau koma terus lagi bagus.

Jangan bimbang FRU, orang PAS macam anak perelih kata hang semua tak bersalah, hang cuma ikut arahan! Hang tak ada pilihan!

Semua tentera Musyrikin yang terbunuh dalam Perang Badar, perang Uhud dan perang yang lain nya semuanya tak bersalah!

Mereka cuma ikut arahan! Mereka tak ada pilihan!

Otak hang memang dah mereng.

Nizam Mahmud said...

"""Dan lagi satu.. dalam tentera, polis, mereka kena mengikut displin pasukan sendiri.

Tahniah pasukan FRU yang pergi pukul Unit Amal sampai berdarah-darah. Kalau boleh, lain kali pukul kepala sampai pecah.

Sebab fatwa anak perelih yang mereng; -anda terpaksa kerana kena ikut disiplin pasukan sendiri.

Semoga kejadian di Batu Burok berulang selalu pada ahli PAS. Kali ini nasihat saya pada pihak SB, jangan tembak dada saja, sekadar paru-paru berlubang tak cukup, tembak jer kepala. Jangan bimbang, anak perelih dah kata - anda kena ikut disiplin pasukan sendiri.

Otak anak perelih memang mereng. Teringat saya kisah 5 orang hakim yang sekular yang dipecat kerana mempertahankan Tun Salleh Abas. Mereka memilih untuk tidak berkompromi dalam kejahatan, dan memilih untuk hilang jawatan mereka.

Ya, satu lagi pilihan, iaitu meletak jawatan atau dipecat dari tunduk pada kezaliman. Itu adalah satu pilihan mulia yang tak pernah terlintas dalam kepala anak perelih.

Yang penting adalah jawatan, yang ditakuti adalah tindakan disiplin, yang difikirkan adalah periuk nasi, yang diutamakan adalah kenaikan pangkat.

Maka jadi lah Malaysia seperti hari ini.

Otak hang memang sah mereng. Patut la Tulang Besi suruh hang keluar PAS.

Nizam Mahmud said...

"""Nak soal DO, soal lah... tapi kena lah cara elok caranya.. Dalam video youtube Tulang Besi siarkan... cuba lihat cara Teng soal.... Azmin soal tu kira OK la walau nampak menyalahkan DO tersebut, bukan ADUN BN?UMNO... perlu diperbaiki lagi...

YB Teng maki-maki ka DO tue. DO tu tak ada peluang bela diri ka?

Dah saya katakan, benar ADUN BN salah tapi kalau DO tak sign, tak jadi jugak.

DO ada beberapa pilihan, enggan berkompromi dan sedia tanggung akibat dari mempertahankan kebenaran. Ataupun boleh saja letak jawatan.

Tapi pilih jalan bekerjasama dgn ADUN UMNO? Tak apa lah, Hasan Ali dan anak perelih akan defend anda semua.

Anak Perelih said...

Nizam... anda pun bersetuju...
1. Tiada siapa yang suruh buang semua penjawat awam. Adakah anda ingin menuduh semua penjawat awam bersubahat dengan BN?

2. Anda sendiri kata "ramai penyokong PR tapi kebanyakannya adalah berjawatan rendah/sederhana"


Pasukan fru/polis yang anda katakan itu tu adalah mereka yang berpangkat rendah... pangkat mereka dikenali sebagai "lain lain pangkat - LLP".. yang benar benar bersalah didalam kes yang anda nyatakan adalah pegawai pegawai mereka... Malah DSAI sendiri mengakui ini...

Mengenai DO.. cuba dengar video masa Teng menyoal tu... memang beliau tidak menjerit/menengking.. tapi nada beliau itu akan menegangkan sesi soal jawab tersebut...

Anda mengatakan..
DO ada beberapa pilihan, enggan berkompromi dan sedia tanggung akibat dari mempertahankan kebenaran. Ataupun boleh saja letak jawatan.

bila DO enggan berkompromi, maka satu apa pun maklumat penyelewengan tak dapat.. dan ini diakui sendiri oleh Selcat dari video tersebut... DO yang ditunjukkan disoal oleh Teng adalah DO Klang.. dan Teng adalah ADUN di Kelang.. adakah terdapat perasaan lain semasa menyoal DO tersebut... saya dapati DO lain tidak disoal seperti DO Klang.. sebab itu hanya DO Klang yang membuat kenyataan memyoal cara beliau disoal siasat...

BTW.. memang mereka boleh letak jawatan.. tetapi harus diingat.. mereka juga boleh memsabotaj perlaksanaan dasar kerajaan negeri.. Ini bergantung kepada kebijaksanaan untuk memanafaan mereka mereka ini sebaik mungkin... bukan untuk membalas dendal.. demi kepentingan PR... parti memerintah boleh bersalih ganti.. tetapi pegawai kerajaan akan tetap disitu walau parti mana pun berkuasa untuk melaksanakan dasar..... PR mahu berkuasa bukan untuk 1 penggal sahaja.. tetapi lebih dari itu.. Apabila silap langkah.. maka jadilah seperti kerajaan Khir Toyo yang nampak zalim.. dan memalukan pegawai sendiri...

BTw... apa beza PR dengan BN?? MCA dan MIC hilang sokongan kerana menjadi pak turut kepada UMNO dan tiada hak bersuara... adakah anda mahu PR juga begitu???? nampak sangat anda terlalu excited dengan kemenangan... tetapi awas.. excited anda ini boleh menyebabkan PR kalah election depan.. Rakyat memberi peluang PR berkuasa untuk membuktikan kredibiliti PR...

MeriamBuluh said...

Nizam Mahmud
Kau nie terlalu taksub dengan tulisan Tulang Besi..
Kita kena pegang pada satu prisip Islam iaitu bersangka baik...
Hasan Ali nie sebenarnya ada usaha2 mennyingkirkan beliau kerana Perlaksanaan Dasar Islam yang cuba dibawa oleh beliau..
Bukankah beliau begitu lantang menyuarakan isu arak jadi sudah tentulah ini membuatkan orang bukan Islam marah kerana mereka dominan kepada bisness ini..
Juga siasatan secara tertutup pandangan beliau adalah lebih baik dan memang menepati cara Islam kerana tidak menjatuhkan maruah orang Islam lain.
Lagipun apa yang SELCAT dah dapat sekarang ini.Berapa ramai sudah yang terbukti bersalah masuk dalam lokap.
Jawapannya selagi Kerajaan di bawah UMNO buatlah siasatan SELCAT nie kat Stadium Medeka pun secara live yang mendapat malu adalah penjawat awam tersebut..
Ikut macam Kerajaan PR Kedah segala penyelewengan kerajaan lalu ada pada simpanan MB Kedah.
Sebab itulah bekas MB UMNO Kedah tak berani nak bersuara.
Penjawat awam kebanyakan mereka yang menyokong UMNO jadi jika pendekatan ini yang dilakukan maka bagaimana dengan negeri2 Johor,Pahang,Perlis,Terangganu akan mengundi PR PRU13 nanti jika hasilnya selepas PRU13 mereka akan dimalukan kepada masyarakat.
Lihat dari sudut positif apa yang Hasan Ali buat adalah untuk menarik sokongan penyokong2 Melayu Islam UMNO dalam hal ini bukannya melawan arus sebagaimana tuduhan yang dilemparkan kepadanya...

Anonymous said...

Thanks for this post, it is great

linkwithin.com

Dalam isu Khutbah Jumaat di Pulau Pinang dan Non-Muslim masuk kedalam Masjid, ianya menyerlahkan akan KEJAHILAN pemimpin UMNO tentang hukum hakam Islam... Other Related Posts

..