Wednesday, February 27, 2008

Perang banner/poster suram - kesan kes Elegant Advisory pada PRU11 2004???

Kemarin, Malaysiakini melaporkan "Slow campaign: Calm before the storm?" antara lain, kandungannya berbunyi :

The election mood seems sober and uncannily quiet. Most Kuala Lumpur voters appeared to be too preoccupied with their daily chores to be excited by the election campaign. But a few may attend the ceramah at night organised by political parties.

Urban voters already decided?
BN machinery has the edge

Ini juga terjadi di Perlis dimana pada kali ini, perang banner/poster tidak serancak pada tahun 2004 (mungkin Kelantan dan Terengganu terkecuali). Pada tahun tersebut, pada malam penamaan calon, banner sudah banyak dipasang. Tetapi pada tahun ini, ianya seakan akan suram. Ini tidak hanya berlaku di Perlis yang mengalami pergeseran pemimpin BN sahaja, tetapi berlaku ditempat tempat lain juga.
Bagi pihak BA/PAS, adalah difahami kerana faktor keewangan yang terbatas untuk mengadakan begitu banyak banner/poster, jadi bendera menjadi pilihan kerana boleh dibuat sendiri dengan kos lebih murah. Tetapi kenapa BN juga mengalami kekurangan banner/poster??? yang ada hanyalah bendera dan lebihan bahan pilihanraya 2004 - banner yang dibekalkan oleh elegant advisory sdn. Bhd. contohnya. Sedangkan mereka mempunyai peruntukan kewangan yang banyak?

Pada saya, ini adalah kesan kes Elegant Advisory yang telah membekalkan barangan kempen seperti baju, button lencana, bendera, banner, poster dan lain lain lagi kepada BN pada tahun 2004. Elegant advisory telah membuat tempahan bernilai ratusan juta ringgit dan tempahan ini ada yang dibuat sehingga ke negeri China. Apabila barangan ini dihantar ke bilik gerakan, pembekal menuntut wang pembayaran dari Elegant Advisory, tetapi, mereka disuruh untuk menuntutnya terus dari BN / Perdana Menteri . Perdana Menteri mengatakan yang beliau tidak tahu apa apa mengenai pebekalan tersebut dan menyuruh mereka menuntutnya dari mereka yang membuat tempahan. Ada kalangan pembekal ini mengalami masalah keewangan malah mereka yang membuat pinjaman dari along untuk menyiapkan tempahan tersebut telah dijejar along akibat tidak menerima pembayaran barangan yang dibekalkan mereka. Kes ini telah dibongkar oleh malaysiakini selepas beberapa bulan pilihanraya 2004 selesai.


Tetapi apa kaitannya dengan pilihanraya 2008? Telahan saya ialah :

1. Banyak syarikat pembekal barangan ini telah gulung tikar akibat tidak menerima pembayaran dari elegant Advisory/BN. Jadi pada tahun ini terdapat kekurangan pembekal untuk membekal barangan tersebut.

2. Syarikat pembekal yang masih beroperasi atau tidak terlibat didalam kes tersebut agak lebih berhati hati menerima tempahan. Mungkin akan menerima tempahan apabila pembayaran dilakukan dahulu, tidak lagi seperti 2004.. ada duti, baru boleh terima tempahan.


anda boleh mengetahui kes Elegant Advisory secara lebih lanjut di link hasial carian google seperti dibawah ini :
BN poll merchandise: Elegant Advisory ‘absconds’
BN polls supplies scandal criminal breach of trust
Subkontraktor UMNO/BN tagih janji ...
Skandal Peralatan Pilihan Raya
Merdeka atau Mahuduitka ?
How Free and Fair Is The 2004 Election
UMNO/BN tagih janji ...

No comments:

linkwithin.com

Dalam isu Khutbah Jumaat di Pulau Pinang dan Non-Muslim masuk kedalam Masjid, ianya menyerlahkan akan KEJAHILAN pemimpin UMNO tentang hukum hakam Islam... Other Related Posts

..